Hlavní obsah

Zelení pomatenci, mimozemšťani, žába na sporáku. Tohle jsou spoty k volbám

Česká televize začala ve středu vysílat volební spoty stran a hnutí kandidujících do Evropského parlamentu. Poselství nesou různá, na řadě z nich je ale vidět, že si s nimi tvůrci moc hlavu nelámali. „Mám pocit, že se nám vrátila neprofesionalizace a amatérismus,“ okomentoval to pro Novinky politolog Jan Kubáček.

Volební spot ANO připomíná odborníkovi reklamuVideo: Česká televize, ANO

Článek

„Když se podíváte předchozí sněmovní, prezidentské a několikero dalších voleb, tak se vždycky nechalo bezesporu v klidu říct, že ty výstupy byly v drtivé většině profesionální, byť si o obsahu můžu myslet cokoliv. Tady, až na jeden dva spoty, jsem měl pocit, že to v podstatě jsou garážové projekty. Je to prazvláštní,“ zhodnotil Kubáček dílka, která se musela vejít do limitu 30 vteřin.

Minimalistický přístup zvolilo například hnutí ANO, které většinou na předvolebních kampaních příliš nešetří. Hlavní postavou jeho spotu je šéf hnutí a expremiér Andrej Babiš, který ale sám nekandiduje.

Vystupuje z dodávky a akcentuje euroskepticky téma tzv. green-dealu, přičemž rázně tvrdí, že má už dost „zelených pomatenců“.

I jednička hnutí do eurovoleb Klára Dostálová se ostře vymezuje proti politice EU. „Evropská unie má lidem pomáhat, ne vám ničit životy,“ říká lídryně s tím, že hlas pro ANO je hlasem na podporu české suverenity.

„Jsem hodně zklamaný z klipu hnutí ANO, protože tam v podstatě dominovalo auto. Měl jsem pocit, že prodávají toho Hyundaie, a ne sebe nebo své poselství,“ okomentoval spot Kubáček.

Na studiový spot vsadilo hnutí STAN, které do voleb vede ekonomka Danuše Nerudová. Ta se vymezuje vůči populistům a euroskeptikům, kteří podle ní „ohrožují naše postavení na Západě“. Při těchto slovech se za ní objevují fotografie například Andreje Babiše, Tomia Okamury, Jindřicha Rajchla či Kateřiny Konečné. „Potřebujeme lidi, kteří mají energii Evropu tvořit a ne jen bořit,“ žádá o hlasy voličů pro STAN Nerudová.

Z klipu Sociální demokracie k voličům promlouvá lídr kandidátky, exministr zahraničí Lubomír Zaorálek. Chce pro lidi důstojný život, spravedlivé důchody a vyšší mzdy. „Vždy jsme lidem pomáhali a zvládneme to i v Evropě,“ hlásá.

SPD, která kandiduje do europarlamentu společně s Trikolórou, či hnutí PRO Jindřicha Rajchla, akcentují svá tradiční témata - boj proti migraci a válku na Ukrajině.

„Česká republika a naši občané jsou na prvním místě. Peníze Čechům, ne Ukrajině. Nezradíme voliče,“ hlásá šéf hnutí Tomio Okamura, za nímž běhají záběry z demonstrací a vlají české vlajky.

Euroskeptický Rajchl se zaštiťuje lety boje za obyčejné občany. „Je na čase postavit se proti bruselskému diktátu,“ říká a připomíná své dobré vztahy se slovenskou vládní stranou Směr a premiérem Robertem Ficem.

Před green-dealem a nekonečným nabíjením elektromobilu varuje potenciální voliče koalice Stačilo, za níž se skrývají komunisté a další menší uskupení. Plán na ekologickou transformaci ekonomiky spojují s budoucím zdražením veškerého zboží i služeb.

Na heslo „nejsme jako oni“, jež doprovázelo sametovou revoluci, sází koalice Přísahy a Motoristů. Zatímco ostatní politici údajně lžou a hájí cizí zájmy, kandidáti tohoto uskupení příznačně „přísahají“, že své voliče nezradí.

Asi nejprofesionálnější jsou podle Kubáčka klipy dvou vládních uskupení, jež mají nyní podle průzkumů nejvyšší preference - Spolu (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL) a Pirátů.

„Ten pirátský měl celkem jasný příběh, říkal, co chce, co odmítá. A pak k tomu nejblíž byla koalice Spolu,“ poznamenal Kubáček.

Spolu klip se svými předními kandidáty natočila v Evropském parlamentu. „V politice jsem se naučil, že kromě ideálů potřebujete i ostré lokty. Volte odvahu a zkušenosti,“ prohlásil superlídr koalice Alexandr Vondra (ODS).

Spot tak podporuje dlouhodobou rétoriku Spolu, že by voliči měli dát hlas právě jim, protože mají zkušenosti z EP a budou pracovat od první chvíle.

Piráti připomněli své volební sliby, kdy prioritními tématy jsou modernizace, odbyrokratizování či dekarbonizace Evropy, což podtrhli záběry ze své práce, sjezdu či akcí s občany.

Svérázně pojalo spot recesistické hnutí ANO, lepší EU s mimozemšťany. Lidé oblečení do kostýmů zelených mužíků hlásají, že zastaví válku na Ukrajině.

„Politici se hádají zprava doleva a zleva doprava, my mimozemšťani máme nadhled. Zastavíme válku, a tím i zbytečnou drahotu. Pokud získám mandát europoslance, udělám vše pro to, aby to bylo co nejdřív,“ slibuje zakladatel hnutí Tomáš Franěk. Jak by to chtěl z Evropské parlamentu udělat, nicméně neprozradil.

Téma války zmiňuje i někdejší premiér Jiří Paroubek z ČSSD - České suverenity sociální demokracie, která převzala kromě zkratky po SOCDEM i znak růže a barevné motivy. Slibuje, že se v europarlamentu zasadí o co nejrychlejší mírová jednání mezi Ukrajinou a Ruskem „k uzavření nesmyslné války“.

Svobodní zase - v souladu s metaforickou zkazkou - vaří ve sklenici vaří žábu. Té jejich se však v závěru podaří ze sklenice vyskočit. „Už to vnímáte taky? Pomalu nás vaří. Vyskočte s námi včas,“ zazní v předvolebním klipu.

Do Evropského parlamentu kandiduje také za uskupení Česká republika na 1. místě dezinformátor Ladislav Vrabel, který se vymezuje vůči válce na Ukrajině, která už přes dva roky čelí ruské invazi, a podpoře napadené zemi. Spot pojal jako pozvánku na demonstraci, kterou chce uspořádat 1. června na pražském Václavském náměstí.

„Celé to pásmo na mě křičí nejen absencí peněz, ale hlavně absencí nápadu. Z té míry absurdity a často nezáživnosti vyjdou jako vítězové naprosto vyšinutí mimozemšťané,“ uzavřel Kubáček.

Volby do Evropského parlamentu 2024

Ve volbách do europarlamentu si občané států EU volí své europoslance. Eurovolby v ČR probíhaly 7. a 8. června 2024. Dění jsme sledovali v on-line reportáži. Přečtěte si vše o eurovolbách.

S podporou 26,14 % hlasů a ziskem 7 křesel zvítězilo hnutí ANO. Svá křesla v Evropském parlamentu získali i koalice Spolu (6), Přísaha a Motoristé (2), Stačilo! (2), Starostové (2), Piráti (1) a koalice SPD a Trikolora (1).

Související články

Výběr článků

Načítám