Článek
Veverka kandiduje do Senátu ve volebním obvodě 27, který zahrnuje městskou část Praha 1, a určité oblasti Prahy 2, Prahy 5, Prahy 6 a Prahy 7. Tam všude lidé v minulých týdnech mohli lidé narazit na volební plakáty umístěné na sloupech trakčního vedení, které tam v rámci zakázky od Veverkova týmu umístila reklamní společnost Erflex.
Seznam kandidátů pro podzimní senátní volby
Propagační plakáty s Veverkovou tváří ale na sloupech dlouho nevydržely. Minulý čtvrtek je firma musela na žádost pražského dopravního podniku sundat, jinak by to podnik zařídil sám. Problémů s jejich umístěním totiž bylo hned několik.
Do kandidatury zasáhl letitý spor DPP a Rencaru
„V tomto případě se jednalo o černý výlep, protože reklamní sdělení na stožárech trakčního vedení, které jsou v majetku DPP, byla umístěna bez existující platné smlouvy s DPP na pronájem reklamního prostor, ” vysvětlil požadavek na odstranění reklamy vedoucí odboru komunikace dopravního podniku Daniel Šabík.
Reklamní nosiče podle Šabíka v minulosti využívala společnost Rencar, s níž se ale dopravní podnik dlouhá léta soudí o platnost smluv na pronájem reklamních ploch. Pravomocný verdikt doposud nepadl, a podnik proto nehodlá „strpět užívání svého majetku ze strany tohoto subjektu či osob na něho napojených”.
V posledních letech tyto plochy podle Veverky využívala právě společnost Erflex, která prý na to má uzavřené smlouvy. Novinky společnost oslovily, její ředitel, který prý jako jediný za firmu komunikuje, je ale na dovolené.
Předvolební boj?
„Jsem zadavatel reklamy u společnosti a netuším, co se v té firmě odehrává. Mě firma oslovila, že má smluvní vztah, a hlavně ho dlouhodobě využívá. Ta společnost to dělala i v roce 2018, kdy to žádný problém nebyl,” sdělil Novinkám Veverka s tím, že problém nastal až ve chvíli, kdy se na nosičích objevil on a pirátské logo.
Smlouva na reklamu DPP a Rencar je neplatná, rozhodl soud
Připomněl také, že v době, kdy společnost plochy bezproblémově využívala, už spor mezi Rencarem a dopravním podnikem existoval.
„Proč by subjekt, který koná protiprávně, oslovoval politické strany? To by si naběhli sami na smeč. Firma tedy taky žije v přesvědčení, že nic špatného neudělala, protože normálně fungovala až do doby, než se objevily na sloupech plakáty s Pirátskou stranou,” dodal.
DPP: Bez smlouvy je to padni, komu padni
Šabík tuto možnou konstrukci odmítá s tím, že rozhodující je pro podnik chybějící smlouva, nikoliv otázka politické příslušnosti. „Postupujeme tak ve všech případech na principu padni, komu padni, bez ohledu na to, jestli se jedná o reklamu na obchodní dům, neziskovou organizaci či politickou stranu,” sdělil.
Veverka míní, že postup DPP poškodil jméno Pirátů, a bude požadovat náhradu škody, zatím však neví po kom, zda po reklamní firmě, nebo dopravním podniku.
„Jsem nyní v rovině poškozeného a podnikám právní kroky, které mi umožní rozklíčovat, kdo je za to zodpovědný. Budu požadovat náhradu té škody,” uvedl. Součástí právních kroků je podle něj posouzení oprávněnosti postupu dopravního podniku, sundání reklamy a to, zda nejedná nad rámec svých pravomocí.
Rada reklamu v centru města zakázala, přesto ji tam dali
Problémové ale bylo také samotné umístění reklamy. Plakáty totiž byly umístěné v rozporu s usnesením pražské rady o pravidlech umisťování reklamních ploch na sloupech a stožárech na veřejných prostranstvích ze 4. listopadu 2019.
Pražský magistrát chce zatočit s reklamou
Podle těchto pravidel, která mají omezit reklamní smog v metropoli, by reklama neměla být vyvěšována v oblasti pražské památkové rezervace. A právě do té spadá centrum města, tedy Praha 1, kde Veverka kandiduje, a některé přilehlé oblasti.
„Je rozdíl mezi trvalou komerční reklamou a dočasnou maloplošnou předvolební prezentací. Chybí pravidla a vstřícnost. V Praze chybí koncepční řešení kulturní, politické a společenské reklamy,” kontroval Veverka.
Společnost navíc bannery neumístila do předem stanovené výšky tří metrů od spodní hrany nosiče tak, aby nepřekážely výhledu a pohybu chodců.