Hlavní obsah

V kontaktní kampani vede ANO. Vládní politici obrážejí hlavně uzavřené akce

5:37
5:37

Poslechněte si tento článek

Přátelská podání ruky, prohlídka firmy, naslouchání problémům a příslib jejich řešení. Politici napříč spektrem se vydávají lovit voliče zatím především na přátelská území, kde dostanou kávu, lidé se s nimi vyfotí a celá akce se tak obejde bez zjitřených emocí. Mítinků pro širší veřejnost zatím pořádá nejvíc hnutí ANO.

Foto: Facebook Karla Havlíčka, Novinky

Mítink hnutí ANO, zády s červenou kšiltovkou Andrej Babiš, vedle něj první místopředseda Karel Havlíček

Článek

„Setkávání s občany a podnikateli je pro mě základem mé práce. Pokud politik podlehne pokušení, že jej všichni znají z médií a stačí pár billboardů, je to jeho konec,“ myslí si první místopředseda ANO Karel Havlíček.

Od začátku roku už takových setkání prý podnikl skoro 80. Navštěvuje podniky a společenské akce, pořádá i hospodská setkání pro širokou veřejnost. „Lidé mluví otevřeně a věcně, zaznívá podpora, ale samozřejmě chodí i oponenti – a to je v pořádku. Čím více kritiků a soupeřů, tím jsem raději, mám to tak nastavené. Každý, kdo se chová slušně, je vítán. Nemusíme spolu souhlasit, ale měli bychom spolu komunikovat a občas se poslouchat,“ dodává.

Kontaktní kampaň se od roku 2009, kdy na pódiu stával Jiří Paroubek a schytával rány vajíčky, značně změnila. V současné době politici jezdí zejména na místa, kde dostanou kávu a přátelsky si pohovoří. Případně svolají své fanoušky a oponenty do hospody k pivu.

Předseda ANO Andrej Babiš soustředí svou pozornost na Moravskoslezský kraj, kde se postaví do čela kandidátky. I on navštěvuje firmy, v uplynulých týdnech tak byl například v podniku Vítkovice Steel nebo v Marlence. Pro běžné voliče pořádá setkání v sálech. „Pojďme se potkat. Probereme vše, co vás trápí a zajímá,“ láká na své mítinky Babiš na sociálních sítích.

Mimo to podporuje i kolegy ANO v dalších regionech. Na konci března takto uspořádal pingpongový zápas s kandidátem na ministra školství Robertem Plagou v pražských Řepích.

Babišův mluvčí Martin Vodička odhaduje, že předseda má na svém kontě od ledna zhruba 40 až 50 setkání s voliči. Další budou následovat, pro cestování po republice chce navíc používat svůj „obytňák“.

Spolu: Kampaň bude gradovat

Kontaktní kampaň vládních stran rozjetě nepůsobí. Na rozdíl od opozičních stran mají také ministři víc pracovních povinností, které je drží zejména v Praze.

Že by za ANO pokulhávali, je však prý podle vládních politiků zdání. Premiér Petr Fiala (ODS) pořádá setkání s podnikateli, navštěvuje školy, mezi běžné voliče vyrazil nedávno na hokej v Českých Budějovicích.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už v zimě Novinkám sdělil, že má plný diář setkání s podnikateli. Voliči „z ulice“ se s ním mohli setkat nedávno například v kavárně v Litoměřicích, kde uspořádal diskusi, nebo při čištění Sázavy mezi Žampachem a Pikovicemi.

„Samozřejmě máme harmonogram kampaně, ale zatím jsme dávali dohromady kandidátky. Nebudeme přece bláznit už od ledna. Upřímně řečeno, rozhodne se hlavně v září,“ řekla Novinkám čtyřka pražské kandidátky Spolu a šéf poslaneckého klubu ODS Marek Benda. „Pokládáme přímý kontakt s voliči za naprostou klíčovou součást kampaně,“ zdůraznil.

To v nedávném rozhovoru potvrdil i ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS), který plánuje oslovit voliče hlavně v hospodách. To ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL) zve voliče na diskuse spíše do větších sálů.

Mluvčí ODS Jakub Skyva dodal, že na kontaktní kampani Spolu v regionech pracují celé týmy, nestojí jen na osobě lídrů.

„Tou nejlepší kampaní zůstává, když kandidát vezme leták do ruky a projde se po svém sousedství,“ řekl Novinkám, „napříč kraji se tak v posledních týdnech odehrávají desítky našich akcí – s občany, podnikateli i místními osobnostmi.“

STAN i Piráti chytali voliče na ulici

STAN i Piráti rozjeli kampaň doslova v ulicích už v uplynulých týdnech. Zatímco Piráti chtějí, aby jim lidé sdělili svá přání, která pak zohlední v programu, Starostové zase žádali o podpis kvůli místu na kandidátce.

„Každý týden mám návštěvy firem, debaty se středoškoláky na téma průmyslu, debaty s Hospodářskou komorou. Je to běžná normální věc. Zatím jsou to tedy spíš organizované debaty, mítinky pro širší veřejnost moc ne,“ připustil místopředseda STAN a ministr ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček. „Setkávání mě moc baví. Debaty se studenty a s veřejností mě nabíjejí. A nejde jen o veřejnost, ale třeba i kluby seniorů,“ dodal.

Opoziční SPD stejně jako Motoristé sobě akcentují v dosavadní kampani zejména sociální sítě. Zástupci Stačilo!, které lavíruje okolo pětiprocentní hranice, naopak pravidelně obráží i zapadlé hospůdky. Všem třem stranám pak v kampani pomáhá i spolek Svatopluk, který pořádá konference, v nichž lidem tvrdí, že je nutná změna režimu, a zmiňované strany podporuje.

Výběr článků

Načítám