Článek
Negativním fenoménem je podle ní zejména u nejsilnějšího vládního hnutí zneužívání veřejných funkcí pro politický marketing a obcházení limitu výdajů na volební kampaň.
„Do předvolební kampaně se masivně propisuje privatizace veřejného zájmu ze strany hnutí ANO," uvedl vedoucí monitorovacího týmu Transparency International Ondřej Cakl. Vládní činitelé za ANO v poslední době zvýšili své cesty do regionů, kde kandidují, a na otevírání různých staveb. „Nejde sice o nelegální taktiku, jde však o dvojnásob netransparentní politickou kampaň, která se vymyká parametrům zákona,“ podotkl Cakl.
Kandidáti na premiéra se pohádali v předvolební debatě, Bartoš chyběl
Organizace hodnotila školním hodnocením transparentnost financování kampaní devíti stran, hnutí a koalic, které mají šanci dostat se do Sněmovny. Stanovila osm kritérií, od finančního plánování a průhlednosti výdajů přes přehlednost jejich vykazování a prevenci klientelismu až po přesvědčovací strategie a využití on-line sociálních sítí. Výsledná známka pro kandidující uskupení je průměrem dílčích hodnocení.
Piráti a Starostové dostali od TI známku 1,4, koalice Spolu známku 1,9. Následují Zelení, Přísaha, ČSSD a SPD se známkami od 2,8 do 3,8. ANO si vysloužilo čtyřku, KSČM známku 4,1 a Trikolora se Svobodnými a Soukromníky známku 4,5.
Babiš u mladých pohořel. Studentské volby drtivě vyhrály koalice
Špatné hodnocení dostaly kampaně, v nichž není jasný ani předběžný rozpočet s rámcovými částkami na různé typy propagace, zapojené PR agentury či taktika kampaně na sociálních sítích, uvedla Jana Stehnová z monitorovacího týmu TI. Pozitivní hodnocení měly koalice, které zveřejnily personální složení svých volebních týmů, přehled volebních akcí nebo seznam profilů na sociálních sítích, na nichž působí aktivně agitace v jejich prospěch.
Volby do Poslanecké sněmovny se uskuteční 8. a 9. října.