Článek
„Hledáme cestu, jak své kandidáty představit voličům v novém světle. Volby nám to nevyhraje, ale kampaň to může ozvláštnit,“ řekl Novinkám volební manažer Pirátů Jan Fára Andrš. Ivan Bartoš je podle něj pro formát vhodný. „Většina lidí, kteří jej znají, ho má ráda. Je influencer, celebrita,“ dodal.
Piráti pro svého expředsedu připravili takzvaný roast, tedy grilování. Spojili se v tom s lidmi ze stand-upové komunity, konkrétně s pěti komiky, kteří si budou bývalého ministra před diváky dobírat.
Komediální představení není pro publikum zdarma, lístky se prodávají za 349 korun, peníze do projektu vložila i pirátská strana. Na akci poutají videa na pirátských účtech na sociálních sítích.
Zkratky, že Bartoš není politik, ale komik se prý pirátští stratégové nebojí. I podle samotného Bartoše nemůže show a jeho vystupování v ní zneužít konkurence v jeho neprospěch. „Humor je dobrý způsob, jak ukázat lidskou stránku politiky, a věřím, že i váhající voliči ocení nadhled a odvahu nebrat se vždy tak vážně,“ řekl Novinkám.
Co je to roast comedy
Roast je forma stand-up comedy, kdy komici „grilují“ celebritu. Dovoleno je se hostu posmívat, dělat si legraci z jeho práce a postojů. Formát je populární v USA, kde vznikl. Roast před lety podstoupil například i Donald Trump
Nápad vznikl v týmu Ivana Bartoše. Jeden z jeho spolupracovníků je totiž kamarád stand-up komika Mikoláše Trkala, který vystupuje pod jménem Big Daddy Mikky. Ten pak oslovil další interprety z komunity komiků z povolání.
„S nikým se nespolčujeme, jdeme ho seřvat, ne pochválit jeho výbornou práci, “ uvedl pro Novinky Trkala. Dopadu na své fanoušky se nebojí a už měsíc si prý s kolegy posílají se spoluúčinkujícími vtipy. „Zkoušíme vybrat ty, které ublíží nejvíc,“ dodal.
„Rozbrečet nějakého politika byl vždycky můj sen, na to jsem nemohl říci ne,“ řekl Novinkám stand-up komik Daniel Ferenc.
Z profesního hlediska si i on myslí, že Ivan Bartoš se na zvolený formát skutečně hodí. „Je zajímavý typ se zajímavou kariérou, ze kterého se dá dělat sranda. Například jak dostal padáka z vlády,“ uvedl.
Politolog: Proč je na štítu Bartoš, a ne Hřib?
S rozpaky hledí politologové na skutečnost, že Piráti strhávají pozornost na bývalého předsedu Ivana Bartoše místo na současného předsedu Zdeňka Hřiba.
„Hlavní tváří Pirátů je přece Zdeněk Hřib. Nedává mi to smysl,“ komentoval pirátskou strategii odborník na politický marketing Otto Eibl z Masarykovy univerzity v Brně. „Vypadá to, jako by se snažili mluvit k voličům, kteří mají Ivana Bartoše rádi, a nemají rádi Zdeňka Hřiba,“ dodal.
Podle něj silně promovaná akce s předpokládaným širokým následným dosahem na sociálních sítích postavená na někdejším lídrovi by měla smysl, kdyby sami Piráti v minulosti Bartoše nevinili ze svých neúspěchů. „Situace přece byla, že Bartoš je problém, a Hřib je to řešení. Tak co budeme dělat v kampani? Budeme si dělat legraci z Bartoše, aby nám to přilákalo hlasy,“ upozorňuje na paradox Eibl.
Jedno prý ale Pirátům upřít nejde, a to je snaha o inovace a zkoušení nových formátů ve volební kampani.