Hlavní obsah

ČSSD ubyly tisíce kandidátů

Právo, Karolina Brodníčková

Kampaň pro komunální i senátní volby ČSSD se letos oproti té poslední před čtyřmi lety zcela změnila. Vládní strana nepředstavila jednotné heslo, nesvazuje nápady kandidátů stejnou grafikou, nebrání jim ani „vyřádit se“ na sociálních sítích. Akcentuje celostátní témata, jako je „pět týdnů dovolené“. Přesto se za značku ČSSD rozhodlo poprat o pět tisíc místních kandidátů méně.

Foto: Michal Krumphanzl, ČTK

Zleva ministr zemědělství Miroslav Toman, ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová a předseda ČSSD Jan Hamáček zahájili v září kampaň ČSSD před komunálními volbami.

Článek

V roce 2014 kandidovalo v oranžových barvách do radnic měst a obcí celkem 16 053 lidí, do městských částí 2180. Letos jsou tato čísla 11 174 a 1931, celkově tedy ubylo 5128 lidí. Strana nenasazuje kandidáty ani ve všech senátních obvodech ze 27 – chybí jí Ostrava, Opava, Litoměřice a Praha 2.

Na otázku „proč“ má většina oslovených soc. dem. jasnou odpověď – značka ČSSD netáhne nejen mezi voliči, ale ani mezi kandidáty. „Je to přirozené. Soc. dem. stále hledá téma. Jestli donekonečna budeme mluvit jen o minimální mzdě, tak je to hodně málo. Doba se změnila. Když na ni nebudeme reagovat, tak za nás bude méně lidí kandidovat a bude nás i méně lidí volit,“ řekl Právu místopředseda soc. dem. Jaroslav Foldyna.

Nemáme konkrétní zodpovědnou osobu jako volebního manažera, protože jsme zodpovědné týmové vedení
Martin Netolický, místopředseda ČSSD

Místopředseda Roman Onderka se domnívá, že faktorů v rozhodnutí bývalých kandidátů letošní volby vynechat může být víc. „Vždy například platilo, že lidé projevovali nižší zájem kandidovat za politický subjekt, jenž v posledních volbách neuspěl a jeho preference nejsou nejvyšší,“ podotkl. „Také se můžeme podívat na to, zda se naši úspěšní starostové a radní necítili být zatíženi povinnou administrativou, třeba i vlivem zpřísnění zákona o střetu zájmů,“ dodal.

Podle jeho kolegy z vedení Martina Netolického odešli z ČSSD zatím jen ti, kteří to nemysleli upřímně. „Jsou to obvykle lidé, kteří nekandidovali za soc. dem. kvůli svému přesvědčení, ale protože měli jakousi příležitost. Nynější kandidáti souhlasili s kandidaturou, protože mají levicové myšlení a ČSSD věří,“ řekl Právu.

V přístupu ČSSD se toho však změnilo víc. V komunálních volbách v roce 2014 strana zaplavila zemi billboardy s jednotným logem „Měníme zemi (případně konkrétní město či obec) k lepšímu“. Vizuálně byla propagace kandidátů do Senátu či radnic stejná. V ulicích se objevovala i tvář premiéra Bohuslava Sobotky a volebním manažerem byl pražský politik Karel Březina.

Jenže se nedá říci, že by strana v roce 2014 v komunálních volbách zrovna uspěla. Celostátně získala pouze 5,8 procenta na radnicích měst a obcí, 13 procent v zastupitelstvech městských částí.

Pospíšil v popelnici

Možná právě proto se současné vedení rozhodlo jít opačnou cestou. Straně jde o hodně – nejenže obhajuje 13 mandátů v Senátu, bojuje také o peníze, které za posty v parlamentu získává ze státních příspěvků. Propad v loňských volbách do Sněmovny stranu připravil o 184 miliónů korun.

Straně přitom hrozí, že bude platit stovky miliónů dědicům advokáta Zdeňka Altnera. Po ukončení dědického řízení o tom rozhodne Nejvyšší správní soud. Za výsledky se bude zodpovídat celé vedení. Ani volebního manažera strana nemá. „Nemáme konkrétní zodpovědnou osobu jako volebního manažera, protože jsme zodpovědné týmové vedení,“ uvedl Netolický.

Kandidát ČSSD na primátora Brna číhá v popelniciVideo: Oliver Pospíšil (ČSSD)

Volné ruce nechala ČSSD místním kandidátům i ve své prezentaci. Kandidát na primátora Prahy Jakub Landovský na videu rybaří, jeho kampaň, kde slibuje například MHD zdarma, má slogan „Jasně“.

Kandidát na primátora v Brně Oliver Pospíšil zase ve svém klipu vyskakuje z popelnice, aby ženě vynášející smetí sdělil, že ČSSD nechce, aby senioři a děti platili za odpad. Toto video zhlédly statisíce uživatelů. Pospíšil si počin pochvaluje.

„Mají mě za pitomce“

„Někteří mě mají za pitomce, šaška, chudáka, který kvůli zvolení klidně vleze do popelnice, atp. Přesto cítím, že v jinak celkem rutinní volební kampani jsem mnohé lidi pobavil a žádný skandál to pro ně nebyl,“ napsal na Facebooku.

Předseda ČSSD Jan Hamáček na billboardech není. K volbám ale spolu s ostatními ministry natočil videospoty, ve kterých pokaždé podepíše heslo na

skleněných dveřích. Jednou je to „Kratší pracovní doba za stejné peníze“, podruhé „Bezpečná hranice – bezpečná země“.

Přichází nový lídr. Volební spot kandidáta ČSSD na primátora LiberceVideo: KVV ČSSD Liberec

Podobná videa s hesly „5 týdnů dovolené“, „Více peněz na obnovu památek“ a „Udržíme vodu v české krajině“ natočili také ostatní členové vlády – ministryně práce Jana Maláčová, ministři kultury Antonín Staněk a zemědělství Miroslav Toman. Stejná hesla se objevují i na billboardech po republice.

Liberecký šéf soc. dem. Jan Mečl si nestěžuje. „Dnes nám bylo oznámeno, že startuje celostátní kampaň na Facebooku. Takže to není tak, že by byly odděleny ruce od hlavy. Na ­Liberecku běží kampaň standardně, necítím nějaké problémy. V dnešní době je kampaň hodně krátká,“ řekl v pondělí Právu.

Související články

Výběr článků

Načítám