Hlavní obsah

Zneužití umělé inteligence školáky se čeští učitelé příliš neobávají

Praha

Pedagogové v Česku se moc neobávají toho, že by žáci základních a středních škol ve výuce zneužívali umělou inteligenci. Známky z doma psaných esejů a seminárních prací, kterou by za školáky mohl psát tzv. chatbot či jiná podobná technologie, tvoří jen malou část závěrečného hodnocení. Ve středu to uvedli předsedové školských asociací v ČR.

Foto: Florence Lo, Reuters

O problematice využívání technologií ve vzdělávání se diskutuje mj. v souvislosti s představením technologie ChatGPT, která podle jednoduchých pokynů sama vytváří texty

Článek

O problematice využívání technologií ve vzdělávání se nyní ve světě diskutuje mj. v souvislosti s představením technologie ChatGPT, která s pomocí umělé inteligence podle jednoduchých pokynů sama vytváří texty.

Podle odborníků může být ChatGPT pro vzdělávání pozitivní výzvou a příležitostí

ChatGPT je chatovací robot, který v listopadu 2022 spustila americká firma OpenAI. Technologie se na základě obrovského množství dat podobně jako člověk učí, jak odpovídat na výzvy uživatelů. Vedle produkce esejů, receptů či sofistikovanějšího vyhledávání dokáže pomoci třeba i při programování.

Zástupci školských asociací v ČR se podvádění školáků s pomocí umělé inteligence neobávají. „Zatím jsme žádné zneužití, tedy třeba seminární práci, kterou by nenapsal žák, ale robot, nezaznamenali, a nějaké masové zneužívání (umělé inteligence ve vzdělávání) v blízké době nečekáme,“ uvedl prezident Asociace ředitelů základních škol ČR Luboš Zajíc.

Chatovací robot OpenAI složil zkoušky na právnické fakultě

Internet a PC

Žádný případ přisvojení si textu, který napsala umělá inteligence nebo který vznikl pomocí chatbota, neevidují ani střední školy a gymnázia v republice, shodli se předseda Unie školských asociací ČR – CZESHA Jiří Zajíček a předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií ČR Renata Schejbalová.

V ČR se zkouší jinak

V českém vzdělávacím systému brání podle Zajíčka zneužívání chatbotu podoba zkoušení žáků. Oproti např. angloamerickému školství není v českých školách psaní esejů běžnou praxí, žáci a studenti si známky v ČR obvykle odnášejí z ústních zkoušení nebo psaných písemných prací a testů na papír.

Podvody podle Zajíčka nelze čekat ani u maturitních zkoušek z jazyků, kde maturanti odevzdávají slohovou práci psanou v prostorách školy. Změna formy testování školáků v Česku v souvislosti s nástupem moderních technologií se tak podle šéfů asociací nezvažuje.

ChatGPT v Číně nefunguje. Velkému zájmu navzdory

Internet a PC

Podle odborníků nicméně může být ChatGPT pro vzdělávání pozitivní výzvou a příležitostí. Kupříkladu nezisková iniciativa AI dětem zveřejnila na svém webu dokument s názvem Průvodce ChatGPT pro učitele, v němž ukazuje, jak efektivně začlenit ChatGPT do výuky a jak využít jeho možnosti.

Aplikaci nyní podle Schejbalové se Zajícem někteří pedagogové využívají v hodinách či pro přípravu na vyučovací lekci. Nejčastěji se podle nich jedná o učitele IT nebo pedagogy cizích jazyků, kterým moderní technologie pomáhají se zadáním gramatických úloh.

Za výzvu pro české školství tuto technologii dříve označil i ministr školství Vladimír Balaš (STAN), který o aplikaci ChatGPT mluvil zvláště v souvislosti s výukou na vysokých školách.

Za tisk maturitních testů Cermat zaplatil 900 tisíc korun

Věda a školy

Výběr článků

Načítám