Hlavní obsah

Zkoušky v učebních oborech mohou žáci opakovat, někteří k nim i tak nejdou

Novinky,

Závěrečné zkoušky učňů za školní rok 2015/2016 probíhaly až do konce minulého roku. Někteří žáci však ještě stále výuční list nemají. Čeká je tedy další termín zkoušení letos v červnu či později. Závěrečné zkoušky se od roku 2014/2015 sjednotily a v následujícím školním roce se začala zavádět elektronická písemná zkouška. Obecně písemky dělají žákům největší potíže, část z nich ani nedostuduje, jak Novinky informovala Zoja Franklová z Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV).

Foto: NÚV

Umělecký kovář - ilustrační foto

Článek

Základní termín závěrečných zkoušek je vždy v červnu. Pro ty, kteří neuspějí nebo zkoušky ze závažného důvodu skládat nemohou, pořádají školy další dva termíny: v září a v prosinci.

Právo na dva opravné termíny

Žáci mají právo na dva opravné termíny, tudíž někteří nakonec složí závěrečné zkoušky až v červnu následujícího roku. Když své termíny nevyčerpají, mají možnost složit zkoušky do pěti let od ukončení školy.

Ne každý žák, který nastoupí do učebního oboru, opravdu dostuduje a získá výuční list. Mnohým učňům chybí motivace a ani rodina jejich vzdělávání vždy dostatečně nepodporuje. Učit tyto žáky a udržet jejich zájem je pro pedagogy velmi těžký úkol.

Rozdíly mezi žáky

„Mezi žáky je velký rozdíl,“ říká Věra Pelcová, zástupkyně ředitele Akademie řemesel na pražském Zeleném pruhu.

Žáci se snaží najít školu, která na ně bude mít nižší nároky.

„Někteří učni jsou šikovní a snaží se, jiné naopak nezajímá teorie ani praxe – a ti se nám obvykle ze tříd ztrácejí,“ vysvětluje.

Což prý platí doslova. Začíná to absencemi, které se opakují a prodlužují, a končí tím, že tito žáci nereagují ani na výzvy a škole už se vůbec neozvou.

Ale i když žák dojde do třetího ročníku, nemusí být automaticky připuštěn k závěrečným zkouškám. Pokud má velké absence nebo špatný prospěch, čeká ho v létě nejprve přezkoušení z předmětů třetího ročníku. Teprve poté může jít v září k závěrečným zkouškám.

Školy přijmou odpadlé odjinud

Jeden příklad za všechny - do prvního ročníku nastoupí 28 žáků, ve třetím už jich je jen 20, uvádí NÚV. Jenže navíc nejde o stejnou třídu. Žáků, kteří odešli, je ve skutečnosti více, ale na druhou stranu přibyli ti, které škola přijala později. Většinou jde o žáky, kteří z různých důvodů neuspěli na jiné škole.

Foto: NÚV

Obráběč kovů - ilustrační foto

„My jim dáme důvěru, aby si u nás zkusili školu dodělat. A záleží na nich, jestli se jim podaří opustit své špatné návyky, kvůli kterým museli z minulé školy odejít. Neznamená to ale, že bychom byli měkčí,“ upozorňuje Pelcová.

Nicméně skutečnost, že se žáci snaží najít školu, která na ně bude mít nižší nároky, je nepopiratelná. Znají situaci, kdy školy bojují o žáky.

Co se týká úspěšnosti žáků u závěrečných zkoušek, v oboru Automechanik na Akademii řemesel Zelený pruh skládalo v červnu 2016 zkoušku 12 žáků. Tři prospěli s vyznamenáním, osm prospělo a jeden neprospěl. Osm žáků ale nebylo ke zkouškám připuštěno.

Tři složili v létě reparát a pak se v září dostavili k závěrečným zkouškám. Výuční list ale získali až v prosinci, protože při prvním pokusu nenapsali dobře písemku. Zbytek žáků buď opakuje ročník, nebo se opět „ztratí“.

I v Berouně nejdou ke zkouškám kvůli absencím

Zkušenosti ředitelky SOŠ a SOU Beroun Evy Jakubové jsou podobné. V učebních oborech technického zaměření měla škola ve 3. ročníku 66 žáků, k závěrečným zkouškám ale v červnu 2016 šlo jen 49. Nejčastějším důvodem jsou opět absence.

Ručíme za kvalitu absolventů.
Jana Porvichová, ředitelka Střední školy umělecké a řemeslné Praha-Zlíchov

V gastronomických oborech je podle ní situace trochu lepší. „Jsou tu také absence, žáci raději chodí na praxi do restaurace než na teorii. Ale závěrečné zkoušky nakonec složili všichni, někdo v červnu, někdo v září. Jen jedna žákyně měla opakovat zkoušky v prosinci, ale nedostavila se,“ přibližuje.

Písemné zkoušky se v oboru Automechanik na této škole skládají už od června 2016 na počítači. „S e-zkouškou nemáme problémy, i když někteří učitelé se to museli trochu doučit. Také do výuky se snažíme zavést víc informatiky. Elektronická zkouška je pro nás zjednodušení práce a pro děti také. Mnohé z nich mají nečitelné písmo, takže v elektronické podobě se jejich práce lépe hodnotí,“ dodává.

Možnost praktické zkoušky ve firmě

Ani Střední škola umělecká a řemeslná Praha-Zlíchov není ušetřena velkého pohybu žáků. Poměrně často učni ze školy odcházejí nebo mění zaměření. A to i přesto, že je přivedl zájem o obor a někteří museli složit talentové zkoušky.

Ale zato úspěšnost žáků u závěrečných zkoušek je podle ředitelky Jany Porvichové velká, nejvyšší u praktické. Tu obvykle v této velké škole nezvládnou jen tři až čtyři žáci. „Kamenem úrazu je písemka, pro učně je problém vyjadřovat se písemně,“ konstatuje.

Prosincový termín závěrečných zkoušek škola nepořádá. „U uměleckých řemesel trvá praktická zkouška několik týdnů, to je při normálním provozu organizačně děsivé. Takže další opravný nebo náhradní termín je v červnu,“ popisuje.

Žáci 3. ročníků této školy provádějí odbornou praxi ve firmách a v některých pak mohou také složit praktickou zkoušku. „Vždycky ale pracují na jednotném zadání, ne na objednávku firmy. Pak nás kvůli tomu nemůže nikdo napadnout a výsledky žáků lze porovnávat. Tím také ručíme za kvalitu absolventů,“ uzavírá Porvichová.

Související témata:

Související články

Odborné vzdělávání může mít prestiž

Ve všech státech Evropské unie se od 5. do 9. prosince uskuteční Evropský týden odborných dovedností. Má upozornit na to, že odborné vzdělávání, kterým v České...

Výběr článků

Načítám