Článek
Pantanal je největší mokřadní oblast na světě o rozloze kolem 150 000 kilometrů čtvrtečních. Lokalita přijímá vodu z horských oblastí na severu a pomalu odtéká do řeky Paraguay.
Řeka Paraguay protékající Pantanalem je poslední velkou říční krajinou ve střední Jižní Americe, která má stále téměř přirozenou strukturu.
Brazilská vláda chce podle listu The Guardian „roztáhnout“ horních cca 700 kilometrů řeky Paraguay na projekt „Paraguay-Paraná hidrovia“ (tj. vodní cesta). V letech 2022 a 2023 byly vydány předběžné licence na výstavbu přístavních zařízení v rámci Pantanalu.
Pantanal waterway project would destroy a ‘paradise on Earth’, scientists warn https://t.co/ClODkGjwA8
— Guardian Environment (@guardianeco) August 12, 2024
„Pokud bude projekt vodní cesty pokračovat, plavba velkých člunů společně v kombinaci s bagrováním v kritických částech řeky Paraguay bude pravděpodobně znamenat konec Pantanalu, jak jej známe,“ upozornil Pierre Girard z Federální univerzity v brazilském státě Mato Grosso.
Stav katastrofy. Sicílie se mění v poušť
Ekolog z univerzity ve francouzském Tours a předseda rady UNESCO pro říční kulturu Karl M. Wantzen prohlásil, že mokřad „je skutečným rájem na zemi. Nikde jinde neuvidíte tolik arů hyacintových, jaguárů, jelenů bažinných, anakond, kajmanů, více než 300 druhů ryb, 500 druhů ptáků, 2500 druhů vodních rostlin… To vše je v ohrožení“.
Pantanal
Pantanal je rozsáhlá močálovitá krajina na jihozápadě Brazílie, zasahující také na území Bolívie a Paraguaye. Přesné hranice nejsou definovány, rozloha oblasti se uvádí mezi 140-195 km2, což z Pantanalu činí největší mokřad světa. Na západě hraničí s Gran Chacem a na severu a východě s Cerradem. Nejvýznamnější řeky v regionu Pantanal jsou Paraguay a Cuiabá.
V období dešťů bývá zaplaveno okolo čtyř pětin rozlohy Pantanalu. Oblast je útočištěm vzácných zvířat, jako je kapybara, tapír jihoamerický, vydra obrovská, anakonda či kajman.
Jeho relativně malá část (187 818 ha, což představuje jen 1,3 procenta rozlohy regionu) byla v roce 2000 zapsána na seznam světového přírodního dědictví UNESCO. Jedná se o brazilský národní park Pantanal Matogrossense a přilehlé soukromé rezervace Dorochê a Acurizal e Penha.
V září 2020 oblast postihl zničující požár, který poškodil téměř třetinu rozlohy mokřadu.
Mokřad Pantanal tedy čelí navrhované výstavbě komerční vodní cesty, stejně jako rozšíření průmyslového zemědělství a šíření intenzivních lesních požárů. Skupina 40 vědců tvrdí, že rozvoj vodních cest představuje existenční hrozbu pro ekosystém: zmenšení záplavové oblasti, zvýšení rizika požárů a přeměnu oblasti na krajinu, kterou by bylo možné snáze obdělávat.
Nejvyšší teploty oceánu za 400 let. Velký bariérový útes nemusí oteplování přežít
Horní část řeky Paraguay je klikatá a mělká. Aby byla splavná pro 50metrové nákladní říční lodě/čluny, muselo by zákonitě přijít na řadu rozsáhlé bagrování, úprava břehů a výstavba přístavů. To by trvale změnilo přirozený cyklus záplav a zmenšilo mokřadní oblast, varovali vědci.
Zmínění Wantzen a Girard patří k oněm čtyřem desítkám vědců, kteří napsali článek publikovaný v časopise Science of the Total Environment, v němž bijí na poplach, že vodní cesta nesmí být rozšířena do mokřadů.
„Řeka Paraguay protékající Pantanalem je poslední velkou říční krajinou ve střední Jižní Americe, která má stále téměř přirozenou strukturu. Představuje biokulturní dědictví brazilského lidu a celého světa,“ napsali vědci.
Od roku 1985 ztratil Pantanal asi 80 procent své povrchové vody – více než kterýkoli jiný biom v Brazílii. Pokud bude vodní cesta pokračovat, je pravděpodobné, že se bude mokřad dále zmenšovat, takže bude ještě sušší a zranitelnější vůči lesním požárům, jako byly ty v roce 2020.
- Biom představuje dílčí oblast biosféry, charakterizovanou určitým typem podmínek: zejména klimatickými a hydrologickými faktory a půdními a geologickými poměry, které dávají vznik určitým charakteristickým typům rostlinných a živočišných společenstev.
Vědci prý mají „vědecky nepodložené názory“
Zejména růst průmyslového pěstování sójových bobů vyvolal poptávku po komerční vodní cestě k přepravě zboží z oblastí produkce v Brazílii, Paraguayi a Bolívii do pobřežních přístavů v Uruguayi a Argentině. Čluny by také přepravovaly cukr, kukuřici, cement, železo a mangan. Trhy pro toto zboží jsou Severní Amerika, Evropa a Asie.
Argumentem pro vytvoření vodní cesty je, že čluny by byly rychlejší a levnější než přeprava tohoto zboží kamiony. Nicméně i kvůli klimatickým změnám se vědci domnívají, že řeka by byla příliš mělká na to, aby umožnila plavbu.
V reakci na obavy vznesené experty však brazilské ministerstvo pro přístavy a letiště uvedlo, že studie obsahuje „názory“ bez „vědeckých prvků, které by je podpořily“.
Mokřadová oblast je ale navíc také domovem původních obyvatel, jejichž živobytí by bylo podle výzkumníků rovněž ohroženo. Studie radí, že spolehlivějším a méně rušivým způsobem přepravy zboží by byla železnice.