Článek
„Sleva na jízdné pro studenty se mi zdá zbytečná. Jsou i lepší způsoby, jak utratit takto obrovskou částku,“ míní Lukáš Kubala, který dojíždí do Brna asi 70 kilometrů ze Znojma. Zlevněné jízdné vyjde stát na 5,83 miliardy korun ročně.
Stát by podle Kubaly mohl pomoci studentům jinak. „Měl by raději investovat do projektů, které umožní kvalitnější a praktičtější vzdělání, jako je například užší spolupráce s firmami pro lepší uplatnění čerstvých absolventů,“ nastínil Kubala.
Zlevňovat jízdné ve vlacích mi přijde krátkozraké.
Podobně to vidí i student Karlovy univerzity Jiří Babák žijící několik kilometrů od Prahy. „Mladí lidé by podle mě spíše ocenili dostupnější bydlení a vnitřní městskou dopravu. Zlevňovat jízdné ve vlacích mi přijde krátkozraké,“ uvedl.
Jako člověk bez vlastního příjmu a bez možnosti cestování jinou než veřejnou dopravou vnímám snížení cen pozitivně.
Někteří studenti si ale naopak slevu pochvalují. „Osobně jsem vlakem příliš nikdy nejezdil, právě kvůli vyšším cenám. Teď s tím mám v plánu začít, jak z důvodu srovnatelné ceny s jinými možnostmi dopravy, tak kvůli většímu komfortu, který vlak nabízí,“ plánuje Daniel Belušík.
Vyšší cena za jízdné ve vlacích odrazovala i jeho spolužáka Štěpána Vojtěcha. „Musel jsem se spolehnout na levnější autobusovou dopravu, přestože je cestování po železnici můj oblíbený způsob přepravy,“ řekl.
Peníze řešila i Karolína Zemanová, která dojíždí do Brna ze sto kilometrů vzdáleného Zlína. „Jako člověk bez vlastního příjmu a bez možnosti cestování jinou než veřejnou dopravou vnímám snížení cen pozitivně. Cestování vlakem pro mě teď bude atraktivnější především v době letních měsíců, během kterých dříve nárok na slevu uplatnit nešel, “ podtrhla Zemanová novinky ve změnách tarifů.
Podle vlády nadužívání nehrozí
Sleva pro studenty není omezena pouze na školní rok, ale platí i po celou dobu prázdnin. Stejně tak nehraje roli, zda student cestuje mezi školou a místem bydliště, nebo kdekoliv jinde.
Vláda si od opatření slibuje vedle ulehčení studentům i větší vytíženost vlaků, které teď jezdí obsazené přibližně z jedné čtvrtiny.
Do vládní úpravy se rozhodly zapojit všechny největší dopravní společnosti. Sleva bude platit jak u vlaků Českých drah, tak u soukromníků RegioJet a Leo Express.
Na Slovensku začala stoprocentní sleva platit už před třemi roky. Podle mnohých ale mnoho pozitivního nepřinesla. Lidé nechtějí jezdit přeplněnými vlaky a raději se vrací k vlastní dopravě autem.
Podle české vlády nadužívání rozhodně nehrozí, právě ponechaných 25 % je určitou pojistkou. Dopravci ale i přesto doporučují především využívat rezervačního systému.
Slevy měly původně platit už od 10. června, kvůli zajištění hladkého průběhu si ale kraje vyžádaly na přípravu více času.