Článek
Zkoušky se letos uskuteční na téměř pěti stech školách a bude je skládat na třicet tisíc žáků. Díky využití informačních technologií se závěrečné zkoušky učňů stanou moderním evaluačním nástrojem, který v České republice nemá obdoby. Vznikly banky úloh, z nichž počítač vygeneruje zadání pro každého žáka zvlášť, takže se úlohy nemohou dopředu vyzradit.
Zkoušky na počítači jsou motivační
„Při praktickém ověřování na školách se ukázalo, že písemky na počítači jsou pro žáky mnohem zajímavější než ty na papíře a že je tato forma zkoušení víc motivuje k přípravě,“ vysvětluje Dana Kočková, která má v Národním ústavu pro vzdělávání novou závěrečnou zkoušku na starosti.
Zaměstnavatelé se podílejí na zadání
Závěrečné zkoušky se od roku 2014/2015 vykonávají podle jednotného zadání, připraveného v Národním ústavu pro vzdělávání. Tuto povinnost uložila středním školám novela školského zákona přijatá na jaře 2015. Díky předcházející desetileté přípravě, do níž se dobrovolně zapojila většina škol, byly podle slov Kočkové jednotné zkoušky spuštěny bez komplikací. Zavedení jednotné závěrečné zkoušky podporují od samého začátku také zaměstnavatelé, kteří jsou zapojeni i do tvorby jednotného zadání.