Hlavní obsah

Zavádění nových učebních programů pro žáky ZŠ se posune

Praha

Nové učební programy pro žáky v základních školách se začnou zavádět asi o rok později, než ministerstvo školství původně plánovalo. Dobrovolně by školy mohly podle nových učebních plánů učit od školního roku 2025/2026, od školního roku 2027/2028 pak bude výuka v základních školách podle nového učiva povinná. Novinářům to v úterý řekl náměstek ministra školství Jiří Nantl.

Foto: Facebook Jiřího Nantla

Náměstek ministra školství Jiří Nantl

Článek

„Předpokládáme, že nový rámcový program pro základní vzdělávání (RVP ZV) bude vydán v průběhu roku 2024 tak, aby od školního roku 2025/2026 mohl být nový rámcový program pro základní vzdělávání používán školami na dobrovolné bázi a od školního roku 2027/2028 povinně. S novým RVP ZV bude současně sladěna podoba testování v rámci jednotných přijímacích zkoušek,“ řekl náměstek.

Podle původně představeného harmonogramu se v prvních školách měli žáci prvních a šestých tříd podle nových učebních plánů učit od září 2024. Nový vzdělávací program měl být pro žáky v prvním a šestém ročníku povinný od září 2025. Ve všech třídách se podle nových RVP mělo - podle dřívějšího návrhu - učit od září 2029.

Změny ve vzdělávání slíbila vláda v programovém prohlášení. Důraz by se podle ní měl klást na občanské vzdělávání, etickou výchovu, finanční a mediální gramotnost a kritické myšlení.

Bek: Musíme zastavit růst počtu učitelů

Domácí

O potřebě revize RVP se mluví zhruba od roku 2016. Koncepci pro změny v RVP začali experti na ministerstvu připravovat v září 2021. Nyní na dokumentu, podle něhož by se mělo měnit učivo v jednotlivých předmětech na ZŠ, pracují odborníci při Národním pedagogickém institutu (NPI).

K veřejné konzultaci na počátku roku 2024

Náměstek nyní sdělil, že resort očekává, že mu institut předá k posouzení pracovní verzi upravených rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání a pro předškolní vzdělávání na přelomu října a listopadu. Na začátku roku 2024 chce ministerstvo dokument o výuce v ZŠ dát k okomentování veřejnosti. Modernizované učební plány pro ZŠ plánuje MŠMT schválit v druhé polovině roku 2024.

Takzvané rámcové vzdělávací programy na rozdíl od dřívějších osnov od roku 2005 neurčují, co se má učit v jednotlivých ročnících, ale popisují, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci. Školy podle RVP vytvářejí vlastní učební plány, které se tak od sebe mohou lišit.

Budoucí učitelé z nepedagogických fakult mají víc hodin pedagogiky

Věda a školy

Podle Nantla má fázování zavádění nového učebního programu umožnit školám, aby měly čas na kvalitní zpracování vlastních školních učebních plánů a měly k tomu dostatečnou podporu od státu. Ministerstvo ve spolupráci s NPI připravuje modelové školní vzdělávací programy, chce poskytnout ředitelům potřebnou podporu a metodiku.

Modelovými programy by se školy podle resortu mohly při úpravách vlastních učebních plánů inspirovat. Modely chce NPI připravit alespoň tři. První model by měl být nastavený podle předmětů, druhý bude spojovat obory, které k sobě mají tematicky blízko, třetí by měl být zaměřen na výuku podle jednotlivých témat.

Ministerstvo odmítlo kritiku od ÚSTR. Učebnice dějepisu je bez zásadních chyb, tvrdí

Věda a školy

Inovace oborové soustavy SŠ

Nantl dodal, že současně s úpravou učiva na ZŠ se připravuje úprava pro střední školy. Inovaci oborové soustavy chystá ministerstvo ve spolupráci se zaměstnavateli. Počet nabízených oborů se má snížit.

Zatímco nyní školy nabízejí 283 vzdělávacích oborů, nově by to podle náměstka mělo být asi 40 oborů. Inovace oborové soustavy SŠ se podle náměstka začne v odborných platformách projednávat v říjnu. Návrh nařízení vlády o nové oborové soustavě SŠ by měl být hotový do poloviny roku 2024.

Ministr Bek: Stejný poměr všeobecných a odborných SŠ nemá být ve všech regionech

Věda a školy

Vysvědčení u přijímaček na střední bude nepovinné

Věda a školy

Výběr článků

Načítám