Hlavní obsah

Zástupci fakult požadují, aby doplňkové pedagogické studium měly v kompetenci jen VŠ

Zástupci asociací děkanů fakult připravujících učitele podporují změnu v novele zákona o pedagogických pracovnících, která by znamenala, že doplňující pedagogické studium zůstane v jejich gesci. Už dříve totiž akademici vyjádřili obavy, že by novela zákona mohla „způsobit“, že by kvalifikační studium pro budoucí učitele mohly poskytovat vzdělávací agentury, neziskové organizace či komerční firmy.

Foto: Luděk Peřina, ČTK

Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci – ilustrační foto

Článek

Terčem kritiky je u pedagogické novely už delší dobu možnost vysokoškoláků učit po omezenou dobu tří let na druhých stupních základních škol a na středních školách jako kvalifikovaní pedagogové i bez učitelského vzdělání, byť si pak budou muset danou kvalifikaci (zřejmě do tří let) doplnit.

Asociace děkanů pedagogických, filozofických, přírodovědných a tělovýchovných fakult přichystaly minulý týden v této souvislosti návrh změny v novele zákona o pedagogických pracovnících, která by ponechala přípravu doplňujícího pedagogického studia (DPS) v gesci fakult připravujících učitele.

Doplňující pedagogické studium (DPS)
DPS je licenční formou specializovaného studia, v rámci kterého účastník získává ve svém oboru další nebo vyšší kvalifikaci. Tato forma studia má absolventům úplného vysokoškolského vzdělání (minimálně Mgr. úrovně) poskytnout způsobilost k vyučování vybraných odborných předmětů na středních školách v ČR.

Rada vysokých škol a Česká konference rektorů tento návrh, který by ponechal vzdělávání v profesi budoucích učitelů čistě v kompetenci vysokých škol, podporují.

Budoucí učitele budou vzdělávat organizace bez regulace, obávají se akademici

Věda a školy

Zástupci asociací se podle tiskové zprávy minulý týden domluvili s ministerstvem školství na reformě celého systému doplňujícího pedagogického studia včetně hodinového navýšení z 250 na 300 hodin, společných pravidelných evaluací či na zapojení účastníků kurzu do tzv. Národního šetření připravenosti začínajících učitelů.

S MŠMT se shodli na důležitosti role příslušných fakult ve vzdělávání budoucích kantorů.

Základní školy letos opustí přes 100 tisíc žáků, o desetinu více než loni

Věda a školy

„Byli bychom velmi rádi, kdyby se podařilo změnu dojednat, věříme, že by přispěla ke zlepšení těchto kurzů pro zájemce o učitelství. Jako fakulty nejsme uzavřené instituce, proto velmi vítáme budoucí společné evaluace, které pomohou zlepšit kvalitu kurzů, a tím i přípravu budoucích učitelů,“ shrnul předseda Asociace děkanů pedagogických fakult Daniel Jandačka.

Návrh změny v novele zákona o pedagogických pracovnících připravený zástupci asociací děkanů částečně podporuje pozměňovací návrh k novele od poslanců Jana Berkiho (STAN), Pavla Klímy (TOP 09), Renaty Zajíčkové (ODS) a Karla Raise (ANO). Ti navrhují, aby bylo umožněno realizovat DPS i nefakultním poskytovatelům, ale pouze ve spolupráci s vysokými školami.

Sněmovna zřejmě schválí zakotvení objemu peněz na platy učitelů. Novela řeší i nepedagogy

Věda a školy

Učitelé by rovněž mohli mít od roku 2024 ze zákona plat v průměru na úrovni 130 procent průměrné hrubé mzdy. Počítá s tím návrh koaličních poslanců k novele školského zákona, kterou Sněmovna minulý týden poslala do závěrečného kola schvalování.

Koalice chce od příštího roku uzákonit učitelské platy na 130 procent průměrné mzdy

Věda a školy

Výběr článků

Načítám