Článek
„Vhodně reagovat na individuální a často velmi specifické potřeby žáků a studentů je pro současné školství velká výzva,“ poznamenal k tomu děkan Fakulty pedagogické ZČU Pavel Mentlík s tím, že stále více dětí se zdravotním postižením navštěvuje běžné základní školy.
„Ty proto musejí být z hlediska pedagogické práce s těmito žáky odpovídajícím způsobem vybaveny. Vedle různých kompenzačních pomůcek sehrává významnou úlohu také přítomnost pedagogů, kteří jsou odborně připravení poskytovat odpovídající speciálněpedagogickou podporu žákům, jejich rodinám i svým kolegům,“ vysvětlil.
Praxe v běžných i speciálních školách
Získání akreditace pro studijní program Speciální pedagogika je podle Mentlíka nepochybným úspěchem pro fakultu i univerzitu, ale zejména důležitým příslibem pro školy nejen v regionu.
Školy nabraly další tisíce asistentů
Speciální pedagogika je tříletý bakalářský program v prezenční formě studia, ukončený státní závěrečnou zkouškou. Tvoří ho teoretická část týkající se dílčích disciplín speciální pedagogiky, ale i část praktická.
Studenti si vyzkoušejí školní i mimoškolní asistování dětem s potřebou podpůrných opatření, dozví se o různých možnostech podpory, kterou lze těmto žákům a studentům poskytnout, dostanou příležitost zapojit se do výzkumných projektů, budou absolvovat praxe ve speciálních i běžných školách, v neziskových organizacích poskytujících služby lidem s postižením či obhajujících jejich práva.
Malé děti hendikep neřeší, válčí za inkluzi mladá žena
Absolventi budou podle ZČU schopni poskytovat odbornou intervenci a podporu na základních školách, ZŠ speciálních a v dalších školských zařízeních a pracovištích. Uplatnění pak mohou najít kupříkladu i v dalších pomáhajících profesích, působících v resortu ministerstva práce.