Článek
Zmiňovaní odborníci, kteří se zúčastnili veletrhu práce Profesia Days, se také shodli v tom, že už neplatí, že Češi se při výběrových řízeních podceňují. Naopak uchazeči o práci větší měrou přeceňují své znalosti, ucházejí se o místa, ke kterým nemají kvalifikační předpoklady, a v životopisech uvádějí znalosti, které nemají.
Přecenění jazykových schopností
Potvrzuje to i Denisa Janatová z personální agentury AC Jobs. „Často se setkáváme s tím, že téměř polovina uchazečů zkresluje své profesní a znalostní informace v životopisech, aby si zvýšili šanci na přijetí. Nejčastěji tomu bývá u jazykových znalostí, přičemž každý třetí uchazeč uvádí v životopisech vyšší úroveň cizího jazyka, než tomu ve skutečnosti je. Proto se na to vždy během pohovorů s uchazeči zaměřujeme,“ napsala Novinkám.
„Na letošním ročníku Profesia Days se naplno ukázalo, že se u nás rozpoutala bitva o talenty,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka pracovního portálu Profesia, který veletrh organizuje.
Firmy mají podle ní velký zájem o mladé absolventy, ale samozřejmě se snaží získat i zkušené lidi s praxí. „Velkou šanci na získání dobré práce mají všichni, kteří prokážou reálné znalosti a dovednosti – ať už jde o technickou zdatnost, zvládnutí řemesla, jazykové nebo IT znalosti,“ doplnila.
Nároky zaměstnavatelů se zvyšují
Zkrátka v důsledku nízké nezaměstnanosti je mnohem větší poptávka než dříve po kvalifikovaných pracovnících.
„V současné době, kdy míra nezaměstnanosti trhá rekordy, je vysoká poptávka po pracovnících. Díky tomu získávají šanci na uplatnění i méně kvalifikovaní lidé, kteří by dříve na pohovorech vůči konkurenčním kandidátům neuspěli,“ komentuje situaci Janatová.
Nároky zaměstnavatelů se nicméně obecně zvyšují. Často i u dělnických profesí jsou vyžadovány alespoň základní znalosti informačních technologií, stoupají i nároky na jazykovou vybavenost zaměstnanců. Například zvládnutí základních programů typu Word nebo Excel vyžaduje stále více zaměstnavatelů napříč obory i pozicemi.
Nejčastěji je toto součástí požadavků na zaměstnance v oborech jako jsou HR, administrativa, marketing a PR, nebo u manažerských pozic.