Článek
V jedné výzvě určené pro projekty na území méně rozvinutých regionů, mj. Ústeckého, Karlovarského, Zlínského či Moravskoslezského kraje, je 1,8 miliardy korun z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR). V pondělí 28. listopadu zde bylo 389 projektů za šest miliard korun, oznámil Bartošův resort na webu.
Ve druhé výzvě pro projekty přechodových regionů (třeba Středočeského a Jihočeského kraje) je více než 1,3 miliardy korun a bylo zde registrováno 326 projektů v hodnotě 4,2 miliardy korun.
„Zájem je skutečně obrovský. Už nyní víme, že se na všechny žadatele bohužel nedostane. Děláme proto maximum možného, abychom sehnali další finance, které podpoří i ostatní projekty,“ uvedl Bartoš.
Ministerstvo školství chce navýšit dotace na podporu výstavby základních škol

MMR muselo výzvy vypsat opakovaně. Nejprve je plánovalo koncem září, ale po kritice termínu, který připadal na období po komunálních volbách, datum posunulo. Zástupci ministerstva, krajů a obcí se navíc dohodli na úpravách parametrů. Limit výdajů je od tří milionů do 50 milionů korun, zatímco původně byl od pěti do 35 milionů Kč. Školy v méně rozvinutých regionech mají nárok na podporu 90 procent, v tzv. přechodových regionech je o deset procentních bodů nižší.
Příjem žádostí úřad spustil 1. listopadu, ale informační systém nápor nezvládl. Znovu tak byl otevřen 25. listopadu.
„Výzvy na základní školy jsou pro nás velkým ponaučením a věříme, že problémy z předchozích výzev se již nebudou opakovat a vše bude fungovat bez problémů,“ řekl ředitel řídícího orgánu IROP Rostislav Mazal.
Modernizace odborných učeben
Výzvy se zaměřují zejména na odborné učebny ve vazbě na přírodní vědy, polytechnické vzdělávání, práci s digitálními technologiemi a cizí jazyky. IROP nově také podporuje školní družiny a školní kluby. Z peněz mohou žadatelé modernizovat např. i školní dílny pro rozvoj polytechnického vzdělávání, 3D tisku a virtuální reality.
Celkem by mělo do rozvoje odborných učeben základních škol zamířit až 8,2 miliardy korun.
V prosinci IROP plánuje vypsat výzvu pro ZŠ prostřednictvím Integrovaných územních investic (ITI) s prostředky 2,8 miliardy korun a výzvu na vzdělávání prostřednictvím Komunitně vedeného místního rozvoje (CLLD) s 2,2 miliardy Kč, ve které bude na základky určeno téměř 1,4 miliardy.
Počet dětí na základních školách poprvé v historii překročil milion
