Hlavní obsah

Žádná škola si nemůže namlouvat, že se jí šikana netýká, říká školní psycholog

5:57
5:57

Poslechněte si tento článek

Ostrava

Už 11 let působí Petr Krol na dvou základních a mateřských školách v Ostravě jako školní psycholog. Bohužel v poslední době eviduje, že je stále vytíženější, protože problémů u dětí stále přibývá. A navíc se stupňují. Podle Krola by psycholog našel uplatnění na každé škole v Česku a byl by přínosem, i když se zařízení různí. Problém vidí v tom, že stát tuto odbornou pozici koncepčně dlouhodobě nefinancuje.

Foto: MMO

Školní psycholog Petr Krol s ostravskou náměstkyní pro školství Andreou Hoffmannovou

Článek

Na problémy upozornil Petr Krol minulý týden na tiskové konferenci města Ostravy k financování školních psychologů, sociálních a speciálních pedagogů.

„Pokud ve škole působí školní psycholog, a také speciální a sociální pedagog, tak se mnohem snadněji rozpoznává a řeší šikana, či se jí daří předcházet. Žádná škola si nemůže namlouvat, že se jí šikana netýká. Je proto potřeba se z hlediska prevence na šikanu ve škole zaměřit,“ vysvětlil Krol.

Podotkl, že pokud je nějaký předpoklad, že by se v dané třídě mohla šikana rozvíjet, je potřeba ihned reagovat a šít preventivní programy daným žákům přímo na míru.

„V českých školách však nejde jen o šikanu. Problémů u dětí přibývá, vidím to i na statistickém zhodnocení,“ pokračoval psycholog s tím, že problémy se dělí podle věku.

„V mateřské škole a na prvním stupni základních škol řeším hlavně výchovné styly a vedení dětí v rodině. Je zde mnohem užší komunikace s rodiči. Starší děti z druhého stupně už ale za mnou přicházejí se svými úzkostmi, strachy, obavami, depresemi, ale i se sebepoškozováním a poruchami příjmu potravy,“ líčil Krol.

Foto: Denisa Doležalová, Novinky

Na Základní a mateřské škole Václava Košaře mají kromě školního psychologa i speciálního a sociálního pedagoga.

Doplnil, že podněty k řešení mu často dávají jeho kolegové-pedagogové, pak za ním chodí samotní žáci se svými problémy, a nakonec se na něj obracejí o pomoc i rodiče.

Školní psychologové utíkají jinam

„Jsem stále vytíženější. Potřebnost školních psychologů roste, jenže nejsou státem řádně zaplaceni, a tak někteří mí kolegové z těchto pozic odcházejí a hledají si jinou práci,“ popsal s tím, že se jim nediví.

„Já jsem se s tou nejistotou, zda budu mít práci a zda na ni bude mít škola peníze, už naučil žít. Ale některým mým kolegům prostě vadí mít smlouvu na dobu určitou, nevědět, na jak dlouho tu práci budou mít. Potřebují platit hypotéky, živit rodiny, postarat se o své děti,“ konstatoval Krol a dodal, že školní psychologové pomáhají i dětem s poruchami chování, ale také vytipovávají ty nadané, tedy skryté talenty.

S psychologem se zlepšilo klima a klesá záškoláctví

Ostravská náměstkyně primátora pro školství Andrea Hoffmannová (Piráti) uvedla, že město se už v roce 2016 rozhodlo školní psychology, speciální a sociální pedagogy na svých školách finančně podporovat. Ročně na ně jde dotace ve výši 15 milionů korun.

„Tyto odborné pozice jsou ve školách potřeba a vyplácejí se nám. Zlepšilo se školní klima, klesla nám školní neúspěšnost i záškoláctví. Ostrava je jediným městem v Česku, které tyto pozice doplácí z vlastních prostředků. Bez naší podpory by na ostravských školách nemohla působit více než polovina školních psychologů,“ zdůraznila Hoffmannová.

Nyní jich na ostravských školách působí 28, z nich 15 hradí město. „Dále ve školách máme 49 speciálních a 15 sociálních pedagogů. Škol máme celkem 55, ale ne všechny mají o tyto odborníky zájem. Záleží vždy na ředitelích škol,“ upozornila náměstkyně.

Město vyzvalo stát, ať platí školní psychology

Kvůli palčivosti celého tématu, který rezonuje českou společností, se ostravská náměstkyně také letos v lednu v otevřeném dopise obrátila na ministerstvo školství a poslance. Apelovala na systémové zajištění financování školních psychologů a speciálních a sociálních pedagogů na českých školách.

Například Základní a mateřská škola Václava Košaře má všechny tyto odborníky. Podle ředitelky školy Radky Palátové jsou na sídlištní škole na ostravské Dubině opravdu zapotřebí.

Snížila se nám absence u žáků a také máme méně dětí, které opakují ročník, nebo předčasně ukončují základní vzdělání.
Radka Palátová, ředitelka ostravské školy

„Už si to bez nich nedokážeme představit. Daří se nám spoustě problémů předcházet. Navíc se nám snížila omluvená i neomluvená absence u žáků a také máme méně dětí, které opakují ročník, nebo předčasně ukončují základní vzdělání. Je ale zapotřebí vyřešit na státní úrovni jejich financování,“ uzavřela ředitelka.

Ministerstvo chystá změny

Školní psychologové jsou nyní financováni z evropských fondů. Ostrava na ně navíc připlácí, což si ale menší města většinou nemohou dovolit. Stát chce, aby se situace změnila a na školách psychologové fungovali běžně. Chystá proto novelu školského zákona, která má vejít v platnost 1. ledna 2026.

„Aktuálně je ve schvalovacím procesu po druhém čtení. Novela nastavuje systémová pravidla fungování podpůrných pedagogických pozic, tedy školního psychologa a školního speciálního pedagoga v základních školách,“ sdělil Novinkám vedoucí oddělení komunikace ministerstva školství Patrik Kubas s tím, že zajištění těchto pozic na základních školách má pomoci zajistit inkluzivnější prostředí, zkvalitnit poskytované poradenské služby a zabezpečit provázanost školského poradenského systému.

Výběr článků

Načítám