Článek
Centrum pedagogické podpory svým vzdělávacím programem propojuje takzvanou Pohádkovou fyziku určenou pro předškoláky a mladší žáky s učivem 2. stupně základních škol. Učitelé si mohou osvojit, co vše je možné prostřednictvím pokusů žáky naučit.
Od pozorování k pochopení „velké“ fyziky
„Nechme děti zkoumat a objevovat svět kolem sebe. V předškolním a mladším školním věku je nejdůležitější, aby se děti naučily vše pozorovat, postupně popisovat a radovat se ze svých objevů,“ poznamenala vedoucí centra Jitka Houfková, která je autorkou Pohádkové fyziky a zároveň připravuje budoucí učitele tohoto předmětu na katedře didaktiky fyziky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Vlastním sledováním si děti podle ní přirozeně získávají pozitivní vztah k přírodním vědám. „A při setkání s ,velkou‘ fyzikou dokážou skrze pokusy světu kolem sebe lépe porozumět. Na odborná vysvětlení přijde čas později,“ pokračovala.
„Pro získání potřebné jistoty pro práci učitele ve třídě je důležité, aby i učitelé dostali prostor pro vlastní objevování a mohli si vyzkoušet, že se pokusů není třeba bát. Zkrátka zažít to, co budou při práci ve třídě zažívat jejich žáci,“ dodala.
Matematika na ZŠ |
---|
Zvýší se kvůli maturitě počet hodin matematiky? MŠMT zatím neví |
Úvodní setkání učitelek ze školek a 1. stupně základních škol se uskutečnilo 12. února. Mělo podtitul „Zima a teplo“ a zájemci z řad kantorů si zde mohli vyzkoušet řadu fyzikálních pokusů, zejména experimenty s nafukovacími balonky, ledem a termokamerou.
Počítá se s rozšířením o biologii a chemii
„Centrum pedagogické podpory je jedním z kroků k systematické spolupráci a sdílení dobré praxe mezi učiteli napříč školami naší městské části. Učitelé mohou využít pravidelné měsíční schůzky i venkovní exkurze,“ uvedla k tomu radní sedmého obvodu pro oblast školství Hana Šišková (Praha 7 Sobě) s tím, že pro mnohé bude přínosem též možnost zapůjčit si fyzikální pomůcky do své výuky.
„Postupně bychom rádi program rozšířili také na přírodovědu a chemii,“ uzavřela.