Článek
„Jsme z toho úplně vyřízení. Dosud byla vždy premiantka, ve čtvrťáku měla druhé nejlepší vysvědčení ze třídy, z češtiny měla u didaktického testu jedničku a už jsme měli radost, že jdeme za dva dny na předávání vysvědčení a najednou jí přišla pětka ze slohu,“ popsala matka zklamané dcery z Jindřichova Hradce, která se hlásila na Lékařskou fakultu Univerzity Karlovy.
Podle ní slohovku zvládly dívky, které málem nebyly připuštěny k maturitě a při psaní slohu plakaly. „Holka mi teď tady pláče, pouští si smutnou hudbu, je z toho hotová, zbortilo se jí všechno. Bojím se, aby si něco nevzala. Je to prostě podraz na mladé lidi,“ popsala matka, která nechtěla zveřejněním svého jména ohrozit odvolací proces. Domnívá se, že kvůli odvolání se její dceři uzavřela cesta na vysokou školu.
Stejné problémy má i dcera dalšího rozzlobeného rodiče z Liberce. „Na základě státních srovnávacích zkoušek se měla dcera dostat na peďák bez přijímaček. Volali jsme tam, tak nám pošlou rozhodnutí o nepřijetí a máme se prý odvolat k děkanovi, tak teprve uvidíme, jak to dopadne,“ popsal komplikace Právu Roman Kalajcidis.
Jeho dcera zpracovávala ve své slohové práci vypravování na téma „Svět je tuze malý a o náhody tu není nouze“. Hodnotitel Cermatu jí za to udělil šest bodů, což je pětka. V komentáři k tomu uvedl, že práce není akceptovatelná jako maturitní práce.
Není posudek jako posudek
„Tematicky se text podstatně odchyluje od zadání, zápletka je zadána popisně. Text obsahuje velký počet tvaroslovných a pravopisných chyb, slovní zásoba je primitivní. Stavba vět je nevyvážená, věty jsou alogicky spojovány v souvětí. Kompozice je nepromyšlená,“ stojí ve zdůvodnění hodnotitele.
Jenže na danou slohovku se podívaly také tři jiné hodnotitelky certifikované Cermatem, takže postupovaly podle stejných kritérií, jako oficiální hodnotitelé, ale došly k poněkud jinému závěru. Podle nich text odpovídal zadání i slohovému útvaru. Až na zbytečně dlouhý úvod se prý jedná o vypravování se zápletkou, gradací a pointou.
„Studentka v závěru práce shrnuje obsah vypravování, čímž splňuje zadání práce. Úvod je popisný, stať je díky užití přímé řeči a přítomného času živá,“ uvedly hodnotitelky.
Připouštějí sice nadmíru pravopisných chyb, které však nebrání srozumitelnosti. Ohrazují se i proti údajně primitivní slovní zásobě a vyzdvihují výskyt metafor. „Text je logicky vystavěný, i když nedostatečně členěný, zejména pokud jde o zbytečně rozsáhlá souvětí,“ napsaly hodnotitelky.
Dvě z nich byly přímo ze školy a třetí byla jejich kolegyně z jiné školy. Dívce by nezávisle na sobě za práci daly 15, 16 a 17 bodů, s čímž by už prošla. Podle Kalajcidise se hodnotitelky vzdaly hodnocení pro Cermat, protože si byly jisty tím, že nemůže proběhnout objektivně. Tvrdí, že na hodnocení slohovky je třeba si přečíst práci pětkrát, na což nemohl být u maturit čas.
Tomu nasvědčují i jiné ohlasy. Studentka například na webu zveřejnila komentář ke své slohovce, která rovněž skončila s pětkou. V komentáři byly překlepy i hrubka, jaké by se měl žák prvního stupně základní školy vyhnout. To může svědčit o tom, že hodnotitelé pracovali ve stresu.
Kalajcidis slibuje, že v případě zamítnutí odvolání, si bude stěžovat na vyšších místech. Matka z Jindřichova Hradce je bezradná. „Myslím si, že i kdybych se chtěla bít, kdybych třeba podala žalobu, tak mi stejně nikdo nepomůže,“ řekla Právu.