Článek
Testovací let 2,5tunové a 12,5 metru dlouhé rakety s označením SR75 proběhl na odpalovací rampě Koonibba na jihu Austrálie, informovala agentura Reuters, která ze startu zprostředkovala video.
Nosná raketa SR75 byla poháněna parafínem (směs nasycených uhlovodíků bez chuti i zápachu), který se používá k výrobě svíček, a tekutým kyslíkem.
For the first time, a German company has achieved the “Lift-off” of a commercially viable launch vehicle. #LightThisCandle #SR75 #HyImpulse #LaunchCampaign pic.twitter.com/e10HcHnkjR
— HyImpulse Technologies (@HyImpulseTech) May 3, 2024
V těle rakety se nachází blok pevného parafínu, který je „prošpikovaný“ mnoha dírami. Těmito otvory prochází kapalný kyslík, přičemž obě látky spolu reagují. Výsledný horký plyn pak pohání raketu.
Čína vypustila sondu, která se jako první pokusí získat vzorky z odvrácené strany Měsíce
Daný hybridní raketový pohonný systém podle Němců zafungoval dobře.
Plán u prvního testu: výška 100 kilometrů
Raketa tedy zdárně odstartovala, pomyslnou hranici mezi zemskou atmosférou a kosmickém prostorem však nepřekonala – to ostatně nebylo v plánu; podle webu Tagesschau.de byla jako maximální výška jejího aktuálního letu plánováno 60 kilometrů nad povrchem naší planety.
Zástupci firmy HyImpulse uvedli, že událost znamenala první start „komerčně životaschopné nosné rakety“ německou společností, a doplnili, že potrvá pár dní, než bude provedena kompletní analýza a vyhodnocení všech dat. Teprve poté bude možná podle německých odborníků konstatovat, zda bylo dosaženo plánované výšky 60 km.
Výbuch pět vteřin po startu. Japonský pokus o vynesení družice selhal
Hranice vesmíru ve výšce 100 km má být pokořena až při pozdějších startech. Jednostupňová raketa SR75 má být v budoucnu schopna vynést malé družice o hmotnosti do 250 kilogramů, které se pak mohou dostat až do výšky 250 km.
Samotná tato raketa nyní ale nemůže vstoupit na oběžnou dráhu kolem Země – teprve následný model rakety nazvaný SL-1 by měl dosáhnout potřebné rychlosti a dopravit na nižší oběžnou dráhu satelity o hmotnosti do 600 kg.
Výhody a nevýhody
Hylmpulse tvrdí, že palivo na bázi parafínu je výrazně levnější než standardní kapalná či pevná paliva – podle společnosti je takové palivo schopno snížit náklady na přepravu až o 50 procent. Navíc jeho použití má být mnohem bezpečnější: riziko výbuchu rakety má být nulové.
Blok na tuhé palivo však nikdy nehoří úplně rovnoměrně. To může způsobit, že raketa za letu začne vibrovat, což ji může poškodit, nebo dokonce zničit.
„Chceme každopádně těmito projekty ukázat možnosti Německa a neustálé zlepšování možností Evropy cestovat do vesmíru,“ prohlásil Mario Kobald, výkonný ředitel společnosti HyImpulse, která sídlí v německém městě Neuenstadt am Kocher.