Článek
Jak budou vypadat jednotné srovnávací zkoušky, které připravuje ministr školství Josef Dobeš (VV)? A co všechno budou muset rok co rok žáci splnit, aby jimi úspěšně prošli?
Dobeš v rozhovoru pro páteční Právo řekl, že zkouška bude podobná klasické písemce. Děti ji budou pouze skládat na počítači. Sestávat má ze tří předmětů – českého jazyka, matematiky a cizího jazyka. Zde si žáci zvolí mezi angličtinou, němčinou či francouzštinou.
„Každé dítě dostane z několika variant své jedinečné zadání na obrazovku počítače. Bude mít šedesát minut na vypracování odpovědí v uzavřených a otevřených úlohách. Po vypracování test odešle,“ popsal Dobeš.
Zkouška bude podobná klasické písemce. Děti ji budou pouze skládat na počítači
Už za deset minut přijde z ministerského centra výsledek, kde bude řečeno, na kolik procent žák splnil test například z českého jazyka. Laťku stanoví ministerstvo podobně jako u státních maturit, kde však výsledky přišly až po několika týdnech. Pokud se školství dohodne se středními školami, ty by mohly testy uznávat místo přijímaček.
Nebudou to osnovy
Proč vlastně srovnávací zkoušky ministr zavádí? Poté, co byly zrušeny osnovy, si každá škola učí podle svého vlastního školního vzdělávacího programu. Ve 3. třídě v Chebu tak probírají úplně jinou látku než třeba ve 3. třídě v Hradci Králové.
Ministr chce kvůli přílišnému rozvolnění výuky a různorodosti její kvality zavést opět řád. Nikoli osnovy, ale jak říká, „měření kvality vzdělávání v uzlových bodech“. Právě k tomu mají srovnávací zkoušky posloužit.
Aby učitelé věděli, co mají žáci na konci 5. a 9. ročníku znát, zveřejnilo ministerstvo na svém webu standardy z předmětů, z nichž se bude zkoušet. Podle standardů připraví učitelé otázky pro plošné testování znalostí žáků. Ty budou uloženy v ministerstvem střežené bance úloh.
A co budou muset děti zvládnout? Například žáci pátých tříd mají v testu z češtiny rozpoznat, který ze dvou textů o novém pracím prášku je informativní a který už reklamně manipuluje. V testu z matematiky pro 9. třídu pak mají děti v množství geometrických útvarů rozpoznat třeba rovnostranný trojúhelník nebo kosoúhelník.
Čeští školáci se zhoršují
Ministerstvo k jednotnému testování přistoupilo i kvůli klesající úrovni znalostí českých dětí. Podle výsledků mezinárodních průzkumů znalostí TIMSS a PISA se malí Češi zhoršují nejrychleji ze všech zemí, propadli se hlavně ve čtenářské gramotnosti a schopnostech aplikovat své poznatky v praxi.