Článek
Iniciátorem zmíněné panelové diskuze bylo pražské gymnázium Na Zatlance, jehož ředitelka Jitka Kmentová přizvala ke společné debatě zástupce vysokých škol a soukromých firem. Akademici a zástupci byznysu si často přitakávali. Místy ale bylo znát, že si ve snaze oslovit nadané a ambiciózní absolventy středních škol tvrdě konkurují.
Vyučující z univerzit netěší fakt, že si řada studentů přivydělává prací na částečný úvazek. Podle Markéty Dvořákové, docentky z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, se pracovně vytížení studenti ochuzují o čas, který by jinak mohli věnovat důkladnějšímu zájmu o vlastní studijní obor. Jak dodal profesor Petr Kulhánek z ČVUT, mnoho mladých lidí dokonce nastupuje na pražské školy jen za účelem získání ubytování na koleji a navázání kontaktů, které využívají k rozvoji obchodních aktivit.
Znalosti nejsou všechno
Zaměstnavatelé v přetahované o středoškolské absolventy leckdy vítězí. Ne vždy jsou ale s pracovníky, kteří sbírají první zkušenosti, spokojeni. Firmy trápí, že školy studenty nenaučí praktickým dovednostem. Noví zaměstnanci přicházející z gymnázií mají nezřídka potíže s vedením komunikace, rozvržením časového plánu pracovních úkonů nebo s řešením krizových situací.
Zástupci privátního sektoru v průběhu debaty středním školám vytkli, že studenty zahlcují encyklopedickými znalostmi. Přesto nakonec objevili v tomto vzdělávacím postupu určitá pozitiva. Většinu znalostí ze školních lavic prý sice absolventi nikdy nezužitkují, ale při komunikaci s klientem může všeobecný rozhled zapůsobit. Přehled o kultuře nebo historicky významných událostech totiž dokáže oživit rozhovor s obchodním partnerem například během pracovní večeře.
Obě skupiny hostů pozvaných gymnáziem Na Zatlance, tedy pedagogové i zaměstnavatelé, vyžadují po držitelích maturitního vysvědčení ochotu neustále se učit novým věcem. Současná generace má výhodu v tom, že disponuje jazykovou vybaveností a bez problémů využívá počítačových technologií, shodl se biochemik Jan Konvalinka s Miroslavem Hofmanem ze společnosti 2N Telekomunikace.