Hlavní obsah

Nejvíce bezpečí pociťují ve školách Švédové

BBC, Scio

Podle mezinárodního srovnání, do kterého se zapojili žáci ze 40 zemí světa, se ve škole nejbezpečněji cítí Skandinávci. Potěšujícího výsledku ale dosáhly i země z východní Evropy. Podle autorů studie PIRLS je pocit bezpečí ve škole důležitý, protože ovlivňuje studijní výsledky žáků.

Článek

Pocit bezpečí v prostředí školy byl zkoumán na desetiletých žácích. Ti odpovídali, do jaké míry se žáci ztotožňují s tvrzením "ve škole se cítím bezpečně", ale také kolikrát se za poslední měsíc ve škole setkali se šikanou, krádežemi nebo zraněním, ať už se incident přihodil jim nebo jejich spolužákům.

Z pohledu dětí se jako nejbezpečnější jeví školy ve Skandinávii. Nejlépe se umístilo Norsko, kde vysokou míru bezpečí pociťovalo 72 % žáků. Více než dvě třetiny dětí označily školy jako velmi bezpečné místo ještě ve Švédsku, Dánsku a Gruzii. Nízkou míru rizika pocítili žáci v mnoha zemích východní Evropy. V Bulharsku, Rusku, Makedonii a Slovinsku počet bezpečí pociťujících žáků překonal hranici 60 %. Česká republika do studie zahrnuta nebyla.

A kde se děti cítí naopak nejvíce ohroženy? Podle účastníků průzkumu v Jižní Africe. Potěšeni nemohou být ani rodiče a učitelé v Trinidadu a Tobagu, Tchaj-wanu nebo v Izraeli, kde vysokou míru bezpečí nepociťuje ani třetina žáků.

Podle autorů studie PIRLS, která se zaměřovala v první řadě na čtenářské dovednosti v mezinárodním srovnání, existuje spojitost mezi bezpečím škol a studijními výsledky. V zemích, kde se děti cítily nejbezpečněji, dosahovali žáci ve čtenářských dovednostech v průměru mnohem vyšších výsledků. Stejně tak země s nízkou mírou bezpečí ve čtenářských dovednostech většinou propadly.

Související články

Malí Rusové jsou nejlepšími čtenáři

Podle žebříčku PIRLS, který porovnává čtenářské dovednosti desetiletých žáků v celosvětovém měřítku, jsou nejnadanějšími čtenáři Rusové. Je ale nutné...

Výběr článků

Načítám