Článek
Platí stále tvrzení, které jste v minulosti mnohokrát zopakoval, že knihy budou mít vždy své místo na trhu i vedle stále rostoucího množství informací šířených internetem?
Zatím jsem stále nezaznamenal žádný zásadní propad prodeje odborné literatury, který by naznačoval, že tohle pravidlo přestává platit. Tištěnou informaci prostě člověk vnímá jinak, lépe ji vstřebává.
I když se objem informací na trhu hlavně díky elektronickým médiím neustále zvyšuje, je mezi nimi úměrně tomu čím dál víc balastu.
Informace na internetu mají ale proti těm, které jsou vytištěny v knihách, jednu zásadní výhodu: jsou vesměs zdarma. Jak mohou vydavatelé knih tento hendikep vyrovnat?
Pořád mluvíme o informacích. Naší parketou jsou ale znalosti. Znalost bych definoval jako pochopení vztahů, vzájemného působení a ovlivňování jednotlivých informací. Pochopení toho, jak se k sobě věci mají. To člověka posouvá v jeho vědění a tedy i ve výsledcích jeho práce o úroveň dál. Samotná kvantita informací k tomu nestačí.
Odborná kniha sice není zdarma, ale je to nejlevnější investice do znalostí a konkurenceschopnosti každého z nás.
Znáte věkové složení zákazníků, kteří kupují odbornou literaturu z Grady? Nejsou to přeci jen starší ročníky, které si na internet prostě nezvykly?
Strukturu čtenářů jsme v posledních pěti letech testovali několikrát. Liší se sice podle oborů, kterým se naše knihy věnují, nezaznamenal jsem ale celkovou změnu. Tj. neobávám se, že by stávající čtenáři knih stárli a noví již tolik nepřibývali.
Celosvětovým trendem je rostoucí počet vydávaných titulů při stále klesajícím nákladu každého z nich. Jaké je pro vás ekonomicky únosné minimum u jedné publikace?
Lidé se v jednotlivých oborech více specializují, jdou více do hloubky. To skutečně vede k neustálému růstu počtu témat a titulů a naopak k poklesu počtu čtenářů každého z nich. Některé knihy tak vydáváme už v nákladu 500 kusů, průměrný náklad se pohybuje kolem 2000 výtisků.
Jak rozvinutý musí být jakýkoli obor lidské činnosti, aby si zasloužil samostatnou publikaci nebo systematickou pozornost některé z vašich odborných redakcí?
Máme jednoduchou strategii: směřujeme do všech oblastí lidské činnosti a chceme být všude tam, kde je nás zákazník. I když – oboru či regionu, kde je třeba jen jediný člověk široko daleko, bychom asi pozornost nevěnovali. Podléhá to standardní ekonomické kalkulaci.
Relativně malým nákladům knih ale nahrává vývoj polygrafických technologií, které stále více umožňují tisknout efektivně i v malých nákladech. Roste nejen konkurence mezi vydavateli, ale i mezi jejich dodavateli, všichni se snažíme pracovat čím dál efektivněji a efektivněji. O tom je ostatně i velká část našich knížek.
Rostoucí efektivita práce je zřejmě i vaší reakcí na hospodářskou recesi. Jak na ni reagují čtenáři? Nakupují méně, nebo se třeba přiklánějí k titulům pro kutily, které jim pomohou uskutečnit různé práce svépomocí a ušetřit za řemeslníky?
Kutilství má u nás velkou tradici a podobné tituly šly vždycky dobře na odbyt. Zájem o ně ale neroste. Zároveň však ani neklesá, což v podstatě platí s drobnými, zpravidla módními výkyvy o všech našich edičních řadách.
Podstatné snížení prodejů jsme zaznamenali loni v listopadu, po Vánocích, kdy byl zájem kupujících tradičně velký, pak ještě v lednu až březnu. Od jara se nám tržby začaly pomalu vracet k úrovni roku 2008.
Grada vždy dávala přednost vydávání publikací domácích autorů před nákupem zahraničních licencí. Je to tak pořád?
Knihy domácích autorů tvoří stále zhruba 70 % celkové produkce. Stoprocentně ale budou zastoupeny třeba v nové ediční řadě Prosperita firmy, která se na trhu začíná objevovat právě teď v říjnu. Jde o „knihy pro praxi“, určené pro víceprofesní cílovou skupinu. Zaměřují se na jednotlivé oblasti života firmy a poskytují zvláště v dnešní době ekonomické recese aktuálně žádané praktické rady z oblastí, jako je efektivní řízení a procesy ve firmě, řízení nákladů, měření výkonnosti nebo třeba oceňování podniku.
Zcela novými oblastmi naší působnosti pak jsou také Dějiny a Záhady a esoterika.
Už před časem se začal zvyšovat zájem o tituly z oblasti správy vlastních financí, o rady jak investovat. Finanční krize ukázala, že ne všechny byly úplně správné. I někteří renomovaní autoři z této oblasti korigovali své názory a my nyní tedy vydáváme nové verze.