Článek
Dětí, které se díky svým mimořádným intelektovým schopnostem vymykají běžnému standardu, jsou v české populaci dvě až tři procenta. Patří mezi ně i to vaše? Jak ale poznat, že si nic nenalháváte a že vás nezaslepila rodičovská láska?
"Tyto děti od malička potřebují méně spánku. Pokládají více otázek, než je kterýkoliv dospělý schopen s ohledem na čas i znalosti zodpovědět. Vyžadují dvacetičtyřhodinovou pozornost," uvádí některé z typických charakteristik malých géniů psycholožka Šárka Portešová z Centra rozvoje nadaných dětí při Masarykově univerzitě (www.nadane deti.cz).
"Vtahují celou rodinu do svých zájmů. Proměňují byt ve velkou laboratoř," dodává psycholožka a vysvětluje, že chování mimořádně nadaných dětí může mít jisté společné projevy, které souvisí s rozvinutými rozumovými schopnostmi.
Bohatá slovní zásoba
"Častým projevem je bohatá slovní zásoba," tvrdí nato Portešová a upřesňuje: "Normální nárůst slovní zásoby bývá přibližně kolem 18 měsíců, u nadaných dětí začíná již kolem jednoho roku. Znají, umějí vyslovit nebo poznají řadu předmětů, věcí, hraček či osob. Jejich slovní zásoba se již od tohoto období rychle rozšiřuje."
Záhy sestavují i složité větné konstrukce, rychle si osvojují gramatická pravidla, začínají dříve než ostatní děti používat osobní a přivlastňovací zájmena (já, mně), což souvisí i s časnějším uvědomováním si vlastní osobnosti.
"Nedělá jim problémy používat správně i cizí slova. Paradoxně ovšem právě rozvinutá řeč, bohatá zásoba a způsob vyjadřování mohou být kamenem úrazu při komunikaci s ostatními vrstevníky. Ostatní děti jim nerozumějí," popisuje Portešová.
Čtenáři v kočárku
Jsou i náruživými čtenáři. Řada z nich umí číst už od raně předškolního věku. Mnohé ještě nemluví, už ale ovládají celou abecedu. V literatuře se tyto dětí označují jako děti tužky a papíru, protože písmena i čísla nejen brzy čtou, ale také napodobují jejich tvar a posléze píší tiskacím písmem celá slova.
Řada odborníků se shoduje na tom, že právě schopnost číst před čtvrtým rokem je znakem výjimečného rozumového nadání. Rodiče a učitelé, kteří nejsou obeznámeni s touto skutečností, mohou mít tendenci tento vývoj brzdit, aby se dítě později nenudilo ve škole. Tyto zásahy však nemají žádný smysl. Naopak, jdou proti přirozenému individuálnímu tempu vývoje takového dítěte.
S vrstevníky nekamarádí
Zájmy těchto dětí bývají jiné než zájmy stejně starých vrstevníků. To většinou poznáme na první pohled.
"Již od předškolního věku, tedy kolem 3 let, jsou to zájmy spíše rozumové. Chtějí číst encyklopedie, zajímají se o to, jak vznikl vesmír, jak funguje elektřina, chtějí vědět, jak vznikl svět, jak zanikli dinosauři, co jsou to meteority, uvažují o smyslu života," konstatuje Portešová.
Tomu odpovídají i preference jiných hraček. Patří sem knížky, atlasy, šachy, počítač. Jde o záliby, které ostatním dětem ještě nic neříkají.
"Pro řadu učitelů i rodičů je jejich chování nepochopitelné, neodpovídá totiž žádným vývojovým normám, které známe z vývojové psychologie, a proto si často nevědí rady, jak a zda vůbec tyto děti dále rozvíjet," dodává s tím, že malí géniové tráví čas nejraději s dospělými nebo staršími kamarády.
Mnozí nadaní předškoláci a děti mladšího školního věku mají také tendenci organizovat lidi a věci a v důsledku hledání jasného řádu zdůrazňují pravidla, která se jim snaží vnucovat. Často také vymýšlejí vlastní hry a pokouší se organizovat ostatní spoluhráče.
Častým důsledkem tohoto chování je neoblíbenost nadaných dětí v širším kolektivu.
Rády konstruují a experimentují
Podle Portešové jsou také schopny spojovat zdánlivě nesouvisející věci do smysluplného celku. Tato schopnost se může projevit různými způsoby. Děti, které jsou tvořivé a mají vysokou míru zrakové představivosti, mohou překvapit rodiče tím, že vytvářejí a konstruují zajímavé stavby, připravují experimenty z běžných domácích předmětů a stavebnic.
Slovně nadané děti zase komponují zajímavá spojení slov a vět, píší příběhy, vytvářejí si vlastní časopisy a formulují své teorie. Tato schopnost, společně se schopností abstraktního uvažování, se projevuje i ve velkém smyslu pro humor.
Výchova vyžaduje od rodičů oběti
Výchova talentovaného dítěte vyžaduje od rodičů i oběti. Svůj život musel změnit například otec dvanáctiletého šachisty Vojtěcha Piláta. "Změnil jsem práci, abychom mohli objíždět turnaje," popsal Miroslav Pilát, který se o syna stará sám od jeho tří let.
Přestože absolvoval dvě střední školy, v současnosti pracuje na šest hodin denně jako údržbář. Umožňuje mu to doprovázet syna na tréninky či turnaje. Cesty na šachová utkání obnášejí i velké finanční výdaje. "Jednu třetinu peněz máme od sponzorů a dvě třetiny dáme ze svého," dodal Pilát.
Mladý šachista ve své věkové kategorii získal pět titulů mistra České republiky, odvezl si i stříbro z mistrovství Evropy. Hraje také první ligu dospělých a vítězí i tam.
Ještě výraznější změnu absolvovala rodina desetileté baletky Lucie Horné, která nyní navštěvuje specializovanou školu ve Vídni. I tato rodina obtížně řeší, jak rozvoj svého potomka financovat.
V rakouské metropoli bydlí začínající tanečnice pouze se svým otcem, její maminka zůstává doma v Olomouci a snaží se vydělávat peníze. "Snažíme se teď nějakým způsobem přečkat dva roky, protože pak by mohla Lucka jít na konzervatoř a tam už by byla nějaká dotace," uvedla matka mladé baletky.
Jakou školu pro mimořádně nadané dítě?
Podle Václava Fořtíka, předsedy české pobočky mezinárodní organizace lidí s mimořádným intelektem Mensa, je v české populaci zhruba desetina dětí s inteligenčním kvocientem (IQ) nad 120. Tato hranice se začíná považuje za počátek nadprůměrné inteligence. Například Centrum nadání (www.centrumnadani) se dlouhodobě snaží pomáhat s vyhledáváním nadaných dětí již od předškolního věku. Pomáhá organizovat také diagnostické dny, při nichž procházejí nadané děti testováním IQ, ale například i školní zralosti. Ze zákona totiž musí dítě do speciální třídy doporučit pedagogickopsychologická poradna. Vedle pražského osmiletého gymnázia Buďánka (www.budanka.cz) , které úzce spolupracuje s Mensou, otevřela ve školním roce 2005/2006) první speciální třídu pro tyto žáky například i Základní škola Máj II v Českých Budějovicích. S většinou speciálních tříd spolupracuje Centrum nadání. Jejich seznam najdete na www.centrumnadani.cz/fortikuv-seznam/seznamskol.html