Článek
Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV) ze zprávy Education at a Glance (EaG) vybral nejdůležitější ukazatele a zveřejnil je v publikaci České školství v mezinárodním srovnání - Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008.
Publikace obsahuje čtyři kapitoly: Výsledky vzdělávání a výnosy ze vzdělávání; Finanční a lidské zdroje vložené do vzdělávání; Přístup ke vzdělávání, účast na něm a průchod vzdělávací soustavou; Školní prostředí a organizace škol.
Ze zprávy mimo jiné vyplývá, že v České republice vzrostl počet vysokoškolsky vzdělaných lidí, ačkoli za průměrem zemí organizace stále zaostáváme. Ve třiceti zemích OECD má vysokoškolský diplom 27 % lidí do 64 let. V České republice je to pouze 14 %. Ve věkové kategorii 25 – 34 let terciárního vzdělání dosáhlo 33 % obyvatel zemí OECD a 15 % obyvatel ČR.
Zatímco v zemích OECD působí na trhu práce ve vysoce kvalifikovaných pozicích 85 % obyvatel s vysokoškolským vzděláním, v České republice je to 95 %. Přitom v zemích OECD tvoří vysoce kvalifikované pozice 42,5 % pozic na trhu práce a v ČR 40 %.
Platy učitelů stále zaostávají
Další zajímavou statistikou, kterou zpráva uvádí, je porovnání výdajů na studenta jako podíl k HDP na obyvatele. V zemích OECD je to v případě terciárního vzdělávání 40 %, v České republice 33 %.
Pozornost si zaslouží také srovnání odměňování učitelů. Průměrné roční platy učitelů po 15 letech praxe (v amerických dolarech přepočtených na paritu kupní síly) činí například u vyššího sekundárního vzdělání v zemích OECD 43 360, zatímco v ČR je to pouze 24 685, tedy o nějakých dvacet tisíc méně.
Celou prezentaci České školství v mezinárodním srovnání si můžete stáhnout na stránkách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy zde.