Článek
Celkově je možné říci, že zaměstnavatelé působící v průmyslové sféře i v sektoru služeb mírně preferují profesní dovednosti oproti dovednostem klíčovým, což jsou vlastnosti, postoje a schopnosti důležité i v osobním životě. Právě klíčové kompetence jsou důležitější spíše pro menší firmy, protože v těchto organizacích je zapotřebí, aby pracovníci byli schopni vykonávat větší množství činností a byli všestrannější, nikoli úzce specializováni.
Kompetence, které zaměstnavatelé považují za důležité
Zaměstnavatelé z průmyslového sektoru nejčastěji zmiňovali následující kompetence:
- komunikační schopnosti a dovednosti;
- znalost platné legislativy - požadována je nejenom znalost legislativy v rámci ČR, ale důraz je kladen i na znalost právních norem EU;
- kreativita – důležitá spíše pro menší firmy;
- praktické dovednosti – jsou klíčové pro firmy střední a větší;
- prezentační dovednosti - zahrnují v sobě i schopnost sebeprezentace;
- samostatnost;
- ekonomické základy a ekonomické myšlení.
Pro zaměstnavatelé ze sektoru služeb jsou důležité tyto kompetence:
- mezilidské vztahy či umění jednat s lidmi – patří sem i takové požadavky, jako úcta k zákazníkovi, umění jednat s podřízenými i nadřízenými, mezilidské - vztahy na pracovišti, umění ctít nepsaná pravidla chování, slušnost v jednání, asertivita či emoční inteligence;
- praktické dovednosti a znalost praxe - zaměstnavatelé žádají především větší sepětí s praxí během studia;
- loajalita k firmě – ztotožnění se s firmou, vedením či firemními cíli;
- schopnost analytického myšlení – patří sem schopnost analyzovat příčinu a vymyslet řešení či logický postup při rozhodování;
- pracovitost a ochota pracovat
Kompetence, jejichž význam vzroste
Zaměstnavatelé z průmyslové sféry předpokládají, že vzrostou nejvíce následující kompetence:
- zběhlost v cizích jazycích,
- znalost používání výpočetní techniky,
- adaptabilita a flexibilita,
- ochota učit se,
- umění v zacházení s informacemi,
- vyjednávací schopnosti a jednání se zákazníky,
- odbornost.
Zaměstnavatelé ze sektoru služeb relativně nejčastěji uvádějí jako kompetence, jejichž význam vzroste:
- zběhlost v cizích jazycích,
- znalost v používání výpočetní techniky,
- ochotu učit se,
- adaptabilitu a flexibilitu,
- schopnost rozhodovat se.
Někteří zaměstnavatelé přímo odpověděli, že předpokládají růst všech uvedených kompetencí. Je tedy zřejmé, že za významné do budoucna považují zaměstnavatelé působící v terciárním sektoru především klíčové kompetence.