Článek
Média nás masírují neustále a utéci před jejich vlivem je v dnešní době takřka nemožné. Dospělý jedinec obvykle dokáže náporu mediálních kampaní s menším či větším sebezapřením čelit. Dokáží to však i naše děti?
Procházkou po supermarketu leckdy narazíte na dítě sveřepě zakleslé do regálu vystavujícího panenky v růžových šatičkách či super terénní auta známá z televizní obrazovky a rodiče zoufale – a mnohdy marně - přemlouvající nezdárného potomka ke koupi podobného, leč řádově levnějšího modelu. Starší děti si již neskromně píší Ježíškovi nikoliv o pouhý mobil, ale přímo o konkrétní značku, protože jedině ta je přece trendy a cool.
Mediální výchova se do většiny škol dostává pozvolna se zaváděním školských vzdělávacích programů, jinde již školy poskytují běžně dětem zázemí pro školní rozhlasová vysílání či tvorbu školních a třídních časopisů. Děti se učí základním dovednostem práce s médii i kritickému vnímání mediálních sdělení, včetně reklamy. Při vlastní tvorbě zjistí, jak tenká je hranice mezi sdělením a manipulací, mezi realitou a fikcí.
Seznamte dítě s reklamními triky – příkladů objevíte přehršel, stačí se rozhlédnout. Prostřednictvím fotografie dítě nejlépe pochopí onu tenkou hranici – stačí jednu a tutéž fotografii opatřit různými titulky a manipulace je na světě.
Naučte děti sdělovat informace různými prostředky, naučte je pracovat s fotoaparátem, kamerou, nechte je psát články, kreslit, tvořit – a hlavně jim dávejte zpětnou vazbu. Jedině tak neskončí aktivita v šuplíku pracovního stolu. Má dítě touhu publikovat? Uspořádat výstavu vlastních prací? Dejte mu podmínky k realizaci – podpoříte rozvoj mnohých jeho dovedností, pochopení souvislostí, porozumění organizačním záležitostem.
Na internetu objevíte mnoho literárních i fotografických soutěží organizovaných během celého roku, které jsou určeny dětem a dětským kolektivům. Na portále Kidsland.cz najdete informace o fotografické soutěži, jíž se mohou zúčastnit v různých kategoriích jak předškoláci, tak i středoškolští studenti. Dětem do 15 let je určena soutěž s tématem Můj styl – MIRIPEN, viz www.romea.cz .