Článek
Od specifikace k pilotování
Předně si musíme pro daný předmět a vybraný ročník zpracovat tzv. specifikační tabulku, která obsahuje všechna témata, která by měl žák daného ročníku zvládat.
Nyní, máme-li utvořenou jasnou představu o obsahu budoucího testu, stačí se poohlédnout po týmu schopných autorů (což není úplně jednoduchá záležitost), kteří budou v průběhu několika měsíců vytvářet desítky nových, originálních a zajímavých úloh, z nichž později vyvineme test.
Nově vytvořené úlohy rozdělíme podle různých kritérií do přibližně stejně náročných celků a vytvoříme tak pilotní testy. Tím nastává další z etap vývoje nového testu, organizačně a logisticky poměrně náročná fáze pilotování.
Pilotování testů
Na pilotování úloh a testů spolupracujeme se školami. O tom, že budeme v průběhu školního roku pilotovat, je potřeba podat informaci do škol v celé České republice už těsně po letních prázdninách, aby měli všichni ve škole čas dobře si rozmyslet, mají-li zájem se do pilotního testování zapojit.
Zhruba dva až tři týdny před začátkem pilotního testování školu zkontaktujeme a dohodneme přesné podmínky, za kterých pilotování proběhne: datum a hodinu testování, kolik studentů se skutečně zúčastní, kolik kantorů a učeben budeme mít k dispozici.
Ve smluvený den a hodinu přijede do školy náš externí pracovník, pilotář, který se nejprve krátce setká s kantory, kteří mu budou v učebnách pomáhat při zadávání a sesbírání testů. Ihned poté náš pracovník všechny materiály přiveze zpět k nám, kde se začne s jejich zpracováním. Výsledky samozřejmě co nejdříve rozešleme zpátky do škol, aby každý student věděl, jak se mu test vydařil v porovnání se spolužáky ve třídě, ve škole a i v celé republice.
My si na základě statistických zpracování výsledků testů utvoříme představu o kvalitě testovaných úloh a příliš obtížné nebo naopak příliš snadné úlohy pro daný ročník z dalšího vývoje testu vyřadíme. V této fázi začíná tzv.“ping-pong“ úloh mezi námi, autorem, celou řadou externích oponentů, garantem předmětu; ti všichni vznáší své připomínky a potřebnou kritiku. Nadále se proškrtává, upravuje a diskutuje o nejvhodnější podobě a složení úloh v testu.
Pretestace na konec
Jednou ze závěrečných prací na vývoji testu je pretestace, tj. přeřešení testu nadanými studenty dané věkové skupiny, kteří po vypracování úloh diskutují s autorem o tom, jak se jim test líbí, které úlohy se jim zdají příliš snadné nebo naopak s čím si nevěděli rady, který obrat neznají nebo jim třeba není zcela jasné zadání. Podle připomínek těchto studentů znova zapracujeme potřebné změny.
Nyní, když máme obsahovou část testu v konečné podobě, můžeme spustit grafické práce a pomalu začít zařizovat, ve které tiskárně nám naše testy vytisknou.
Tím se více jak půlroční práce na vývoji jednoho jediného testu dobrala svého konce a je možné nově vzniklé testy pustit do škol, aby mohli žáci a studenti změřit své síly s ostatními studenty téže věkové kategorie po celé České republice.