Článek
Soutěži předcházelo výběrové soustředění a přípravný kurz, který proběhl na konci února letošního roku na Přírodovědecké fakultě UK pod vedením doc. RNDr. Jana Černého, Ph.D. Většina zúčastněných zemí vysílá na EUSO studenty nejvyššího možného věku, v České republice probíhal výběr účastníků na základě úspěšnosti ve fyzikálních, chemických a biologických olympiádách.
Český tým A se zařadil mezi nejlepší
Zástupci Česka se EUSO letos účastnili již potřetí. Po dvou bronzech v roce 2007 a stejném počtu stříbrných medailí loni se letos podařilo dosáhnout až na zlato. Dílčí medaili z nejcennějšího kovu získal tým A v sestavě Tomáš Zeman (Gymnázium J. Keplera, Praha), Ondřej Hák (Gymnázium a SOŠ Hořice v Podkrkonoší) a Lenka Čurnová (Gymnázium Jírovcova, České Budějovice). Stříbrnou medaili si odváží tým B v sestavě Michael Turek (Gymnázium J. Keplera, Praha), Pavel Polcer (Gymnázium Křenová,Brno) a Eva Vojáčková (Městské víceleté gymnázium Klobouky u Brna). Nadějné je fakt, že dalšího ročníku soutěže se může zúčastnit čtveřice ze šesti letošních českých účastníků.
Studenti excelentně analyzovali získaná data
Tématem letošního ročníku EUSO byly fyzikální, chemické a biologické úlohy řešící problematiku blízkou jižnímu Španělsku. Zde se nalézá jedna z největších evropských produkčních oblastí citrusových plodů, která je historicky spojena s produkcí hedvábí. Úkolem bylo například změřit obsah vitamínu C v pomerančové šťávě, změnit a změřit její viskozitu pomocí enzymu izolovaného z bakteriální kultury a stanovit měrnou tepelnou kapacitu této šťávy. Další úlohou bylo stanovit množství proteinu v listech moruše a housenkách bource morušového produkujících hedvábné vlákno.
Co je EUSO?
EUSO (European Union Science Olympiad) byla založena v roce 2002 na podporu vzdělávání v přírodních vědách. Účastní se ho tříčlenné týmy složené z šestnáctiletých a mladších fyziků, chemiků a biologů. Jeho cílem je oslovit co nejvíc mladých vědeckých nadějí, podpořit jejich odborný růst a vytvořit platformu pro jejich setkávání spojená se srovnáním znalostí a praktických dovedností.
U studentů byl nejoblíbenější experiment příprava nylonových vláken, jejich následná charakterizace a srovnání s hedvábím. Studenti prokázali výborné improvizační schopnosti, experimentální zručnost a schopnost excelentní analýzy získaných dat.