Hlavní obsah

Vzdělávací program naučil hospodařit už 26 tisíc školáků

Novinky,

Již deset let se děti v ČR učí finanční gramotnosti v rámci vzdělávacího programu Rozumíme penězům. Program vznikl jako reakce na chybějící výuku finanční gramotnosti na základních školách, realizuje jej občanské sdružení Aisis ve spolupráci s Moneta Money Bank. Odborné semináře a studijní materiály pro učitele, podpora vzniku učebnic pro žáky 1. a 2. stupně základních škol, zapojení dětí z mateřských škol a další aktivity programu považuje za užitečné většina učitelů i rodičů.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Ukazuje se, že o důležitosti finančního vzdělávání dětí je přesvědčeno více než 95 procent rodičů a téměř 100 procent učitelů. Zároveň si většina myslí, že výuka v rámci programu Rozumíme penězům je pro děti přitažlivá a zajímavá,“ komentuje manažerka programu Stanislava Křížová výsledky říjnového průzkumu mezi 300 učiteli a 600 rodiči, kteří s ním mají zkušenost.

Modelové příklady bez narušení soukromí

„Žáci se učí finanční gramotnosti na praktických případech z každodenního života. Vždy pracují s modelovými příklady, nikdy například s opravdovými rozpočty jejich rodiny. Díky tomu pochopí reálné životní situace a mohou se na ně připravit v bezpečí školy, aniž by bylo narušeno soukromí jejich rodiny,“ vysvětluje Anna Valešová z Mateřské a základní školy Hrádek u Rokycan.

Podle Zuzany Pokorné, specialistky společenské odpovědnosti Moneta Money Bank, téměř 60 procent pedagogů uvedlo, že díky výuce finanční gramotnosti se změnil i jejich osobní přístup ke správě osobních financí.

„Nejčastěji zmiňovali, že jsou mnohem pozornější při čtení smluv, dovedou porovnávat nabídky finančních produktů, lépe a efektivněji je využívají,“ dodala.

Děti radí rodičům

Polovina dětí dle průzkumu doma mluví o tom, co se ve škole dozvěděly. Pětina z nich je dokonce tak sebevědomá, že své rodiče o finanční gramotnosti poučuje. Nejčastěji se to týká platebních karet a rodinného rozpočtu. Více než polovina rodičů uvedla, že děti díky výuce finanční gramotnosti lépe hospodaří se svým kapesným.

Kdyby byly ve školách zorganizovány semináře finanční gramotnosti pro dospělé vedené odbornými lektory, zúčastnilo by se jich 41 procent dotázaných rodičů, což je překvapivě vysoké procento.

I pro školky

Pilotní projekt programu odstartoval v roce 2006. Do něj se zapojili nejprve žáci 2. stupně ZŠ. V dalších letech se pak program postupně rozšiřoval do více škol a od roku 2012 je i pro žáky 1. stupně ZŠ.

V roce 2015 se rozšířil i do mateřských škol. Realizátoři při jeho výuce vycházejí z mezinárodního vzdělávacího programu Aflatot. Prostřednictvím příběhů, písniček a nových námětů nabízejí pedagogům metodiku pro práci s předškolními dětmi.

Během deseti let se tak do programu zapojilo více než 26 tisíc dětí, pro které organizátoři připravili speciální učebnice, sbírky úloh nebo e-learningové materiály a výukové prezentace.

Již dvě tisícovky učitelů prošly v rámci programu Rozumíme penězům odbornými semináři, které mají akreditaci ministerstva školství a naplňují cíle Rámcového vzdělávacího programu pro oblast finančního vzdělávání.

Související články

Výběr článků

Načítám