Hlavní obsah

Využíváním dat se žáci mohou učit zlepšovat státní správu

Novinky,

Zveřejňování všech informací a dat přináší podnikatelům úspory i nové příležitosti, vede k efektivnější státní správě a k její transparentnosti. Aby lidé dokázali využívat otevřená data ke svému prospěchu, je nutné se s čísly a informacemi naučit pracovat. O to se pokouší vzdělávací centrum Tereza, které téma otevřených dat popularizuje mezi učiteli a žáky. Otevřená data je možné využít kupříkladu v souvislosti s problematikou čistoty ovzduší.

Foto: EDUin

Práce v hodině na ZŠ Dubňany

Článek

„Uživatelé dat často nacházejí jejich nové interpretace či také najdou chyby v datech samotných. Tím se o naší společnosti a státu dozvídáme přesnější informace,” říká Tamara Kováčová z organizace EDUin, koordinátorka projektu Otevřené vzdělávání.

Pomůže určit budoucí vývoj

Ve škole lze učit využívat otevřená data kupříkladu zpracováním statistik k čistotě ovzduší. Na základě dat agentury Cenia, Českého hydrometeorologického ústavu a krajských hygienických stanic žáci pochopí, proč jsou polétavé částice tak nebezpečné pro naše zdraví a proč jejich množství i nebezpečnost vzrůstá v některých fázích roku.

Foto: EDUin

Zadání úkolů na ZŠ Janovice

Žáci pak dokážou vysvětlit, co výskyt polétavých částic způsobuje. Dokážou tak porovnat data a vyvodit předpokládaný vývoj.

Kritické myšlení

„Schopnost vyhledat si data a interpretovat je pomáhá rozvíjet kritické myšlení. Dovednost kriticky posoudit fakta lze pak využít nejen v environmentální oblasti, ale především ve všech oblastech života,“ uvedla Radka Vašíčková ze vzdělávacího centra Tereza.

Zveřejňování volně dostupných dat ve strukturované a strojově čitelné formě je současným evropským trendem. Pokud se proto budou žáci seznamovat s tím, jaká data jsou dostupná a jak jsou sbírána, dokážou si i představit, jak s nimi pracovat.

Související články

Výběr článků

Načítám