Článek
„Uživatelé dat často nacházejí jejich nové interpretace či také najdou chyby v datech samotných. Tím se o naší společnosti a státu dozvídáme přesnější informace,” říká Tamara Kováčová z organizace EDUin, koordinátorka projektu Otevřené vzdělávání.
Pomůže určit budoucí vývoj
Ve škole lze učit využívat otevřená data kupříkladu zpracováním statistik k čistotě ovzduší. Na základě dat agentury Cenia, Českého hydrometeorologického ústavu a krajských hygienických stanic žáci pochopí, proč jsou polétavé částice tak nebezpečné pro naše zdraví a proč jejich množství i nebezpečnost vzrůstá v některých fázích roku.
Žáci pak dokážou vysvětlit, co výskyt polétavých částic způsobuje. Dokážou tak porovnat data a vyvodit předpokládaný vývoj.
Kritické myšlení
„Schopnost vyhledat si data a interpretovat je pomáhá rozvíjet kritické myšlení. Dovednost kriticky posoudit fakta lze pak využít nejen v environmentální oblasti, ale především ve všech oblastech života,“ uvedla Radka Vašíčková ze vzdělávacího centra Tereza.
Zveřejňování volně dostupných dat ve strukturované a strojově čitelné formě je současným evropským trendem. Pokud se proto budou žáci seznamovat s tím, jaká data jsou dostupná a jak jsou sbírána, dokážou si i představit, jak s nimi pracovat.