Článek
Změny ve výuce informatiky na základních školách představilo MŠMT letos v únoru. Školy podle nich musí upravit svou výuku nejpozději od 1. září 2023 ve všech ročnících prvního stupně a nejpozději o rok později na celém druhém stupni. Mohly ale začít i od letošního září.
Na jaře se podle NPI pro tento termín rozhodlo 787 škol. V září jich pak výuku podle upravených plánů zahájilo kolem 600, vyplývá z informací institutu.
Lektory dělají sami učitelé
Průzkum v těchto školách podle úřadu ukázal, že nejdůležitější pro úspěšný přechod na novou informatiku je dostatek času na přípravu. Školní metodik ICT Tomáš Řebíček z NPI proto školy vyzval, aby využily nabízených školení a zapojily se do nich co nejdříve.
Zájem o webináře, workshopy a další vzdělávací akce na toto téma podle něj roste, školení se na podzim zúčastnilo přibližně 3000 učitelů. V Česku je zhruba 4200 ZŠ, na kterých učí podle ministerstva asi 86 tisíc pedagogů.
Program podpory NPI ČR má podle Řebíčka tři úrovně podle toho, jak moc je škola na změnu výuky připravená. Nabídka školení obsahuje webináře pro ředitele a zástupce škol či metodiky a učitele informatiky. Lektory dělají učitelé informatiky a ředitelé ze škol, kde se již podle upraveného vzdělávacího plánu učí.
K dispozici jsou mimo jiné kurzy pro výuku robotiky nebo takzvaná DIGI Plovárna, kde si pedagogové mohou navzájem radit a sdílet své zkušenosti. V případě potřeby o individuální poradu se školy mohou hlásit o pomoc na webu nebo prostřednictvím metodika pro revize ICT na krajských pracovištích NPI. Seznam vzdělávacích akcí je k nalezení zde.
Více práce s informacemi
Dosud se žáci v předmětu ICT seznamovali hlavně s prací s textovými a tabulkovými editory. Podle nové koncepce by se výuka měla posunout více k práci s informacemi a procvičování schopnosti popsat problém, analyzovat a hledat řešení. Podle odborníků totiž roste tlak zaměstnavatelů na rozvoj digitální gramotnosti napříč obory.
Nové pojetí informatiky ověřovalo ministerstvo v předešlých dvou letech ve spolupráci s pedagogickými fakultami ve vybraných školách. Na základě toho vznikly nové učebnice a návody pro výuku.
Zástupci školských organizací ale na začátku roku kritizovali, že resort o přípravě změn dopředu dost neinformoval. Kritika se snesla i na redukci učiva v některých předmětech, jako třeba ve fyzice, přírodovědě či zeměpisu, a to právě na úkor informatiky. Podle MŠMT školy nyní učivo omezit mohou, ale nemusejí.
Větší celková redukce v učebních plánech by měla přijít v nadcházejících dvou až třech letech.