Článek
Změny ve výuce informatiky na základních školách představilo MŠMT letos v únoru. Školy podle nich musí upravit svou výuku nejpozději od 1. září 2023 ve všech ročnících prvního stupně a nejpozději o rok později na celém druhém stupni. Mohly ale začít i od letošního září.
Na jaře se podle NPI pro tento termín rozhodlo 787 škol. V září jich pak výuku podle upravených plánů zahájilo kolem 600, vyplývá z informací institutu.
Lektory dělají sami učitelé
Průzkum v těchto školách podle úřadu ukázal, že nejdůležitější pro úspěšný přechod na novou informatiku je dostatek času na přípravu. Školní metodik ICT Tomáš Řebíček z NPI proto školy vyzval, aby využily nabízených školení a zapojily se do nich co nejdříve.
Zájem o webináře, workshopy a další vzdělávací akce na toto téma podle něj roste, školení se na podzim zúčastnilo přibližně 3000 učitelů. V Česku je zhruba 4200 ZŠ, na kterých učí podle ministerstva asi 86 tisíc pedagogů.
MŠMT chce do budoucna umožnit kombinaci výuky ve škole a doma
Program podpory NPI ČR má podle Řebíčka tři úrovně podle toho, jak moc je škola na změnu výuky připravená. Nabídka školení obsahuje webináře pro ředitele a zástupce škol či metodiky a učitele informatiky. Lektory dělají učitelé informatiky a ředitelé ze škol, kde se již podle upraveného vzdělávacího plánu učí.
K dispozici jsou mimo jiné kurzy pro výuku robotiky nebo takzvaná DIGI Plovárna, kde si pedagogové mohou navzájem radit a sdílet své zkušenosti. V případě potřeby o individuální poradu se školy mohou hlásit o pomoc na webu nebo prostřednictvím metodika pro revize ICT na krajských pracovištích NPI. Seznam vzdělávacích akcí je k nalezení zde.
Více práce s informacemi
Dosud se žáci v předmětu ICT seznamovali hlavně s prací s textovými a tabulkovými editory. Podle nové koncepce by se výuka měla posunout více k práci s informacemi a procvičování schopnosti popsat problém, analyzovat a hledat řešení. Podle odborníků totiž roste tlak zaměstnavatelů na rozvoj digitální gramotnosti napříč obory.
Gymnázia mohou od příštího roku modernizovat výuku informatiky. Učitelé ale chybějí
Nové pojetí informatiky ověřovalo ministerstvo v předešlých dvou letech ve spolupráci s pedagogickými fakultami ve vybraných školách. Na základě toho vznikly nové učebnice a návody pro výuku.
Zástupci školských organizací ale na začátku roku kritizovali, že resort o přípravě změn dopředu dost neinformoval. Kritika se snesla i na redukci učiva v některých předmětech, jako třeba ve fyzice, přírodovědě či zeměpisu, a to právě na úkor informatiky. Podle MŠMT školy nyní učivo omezit mohou, ale nemusejí.
Středoškolské vzdělávání je neefektivní, výuka ustrnulá, nebere si servítky inspektor
Větší celková redukce v učebních plánech by měla přijít v nadcházejících dvou až třech letech.