Hlavní obsah

Vysoké školy mají problémy s rozpočty, i kvůli chybějícímu hodnocení výzkumu

Praha

Hodnocení výzkumu za rok 2015 stále není hotovo, vysokým školám to komplikuje sestavování rozpočtů. Ty touto dobou obvykle schvalují akademické sněmy. Až na základě výsledků hodnocení se totiž dozvědí přesné částky, se kterými mohou letos počítat. Po jednání sněmu Rady vysokých škol to uvedl její místopředseda Tomáš Opatrný.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Úřad ministra pro vědu a výzkum Pavla Bělobrádka stále nedopracoval hodnocení výzkumu vysokých škol za rok 2015.

Článek

Hodnocení za rok 2015 mělo být hotovo v prosinci 2015. Termín se pak několikrát posouval. Loni v září úřad pro vědu vicepremiéra Pavla Bělobrádka (KDU-ČSL), kde se hodnocení zpracovává, sliboval, že bude hotovo do konce roku 2016. Ani tento termín nebyl dodržen.

Má to být v březnu

Rada vysokých škol zpoždění opakovaně kritizuje. „Nicméně už se zdá, že se hodnocení blíží k cíli a že snad během příštího měsíce by mohlo být dopočítáno a schváleno,” doplnil Opatrný.

Akademické senáty vysokých škol kvůli tomu zatím nemohou schvalovat rozpočty na tento rok. Objem peněz, který budou mít k dispozici, je totiž závislý mimo jiné na výsledcích hodnocení výzkumu.

„V dnešní době není známé, jaké prostředky ta která vysoká škola dostane. Zatím dostáváme jakousi provizorní částku a v momentě, kdy bude schváleno hodnocení výsledků výzkumu, bude možné sestavit rozpočet definitivní,” řekl Opatrný.

Na VŠ vzniká 60 procent vědeckých výsledků

Radu vysokých škol také rozhořčilo, že vláda schválila nový způsob hodnocení výzkumu bez dopracovaného hodnocení vysokých škol. To by mělo být hotovo do konce letošního roku, jak zmínil Opatrný.

Vysoké školy budou podle nového systému hodnoceny od roku 2019. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) po schválení metodiky uvedla, že by byla ráda, aby se hodnocení vědy kompletně dokončilo ještě ve funkčním období této vlády.

Na univerzitách vzniká zhruba 60 procent vědeckých výsledků. Česká konference rektorů vytvořila pracovní skupinu, která se chce o vytvoření systému hodnocení VŠ postarat. „Musím říct za sebe, a myslím, že i za většinu kolegů, že jim v tom velmi fandíme a budeme rádi pomáhat,” pokračoval Opatrný.

Snahu dopracovat metodiku do konce tohoto roku považuje za „hodně ambiciózní cíl”. „Je tam spousta detailních věcí, které je zapotřebí hodně důkladně promyslet, projednat,” dodal.

Související články

Výběr článků

Načítám