Článek
Univerzita tak chce motivovat žáky základních a studenty středních škol ke studiu technických oborů. Rapidně jich totiž ubývá.
Padesát procent českých firem hladoví po technicky vzdělaných zaměstnancích
Studium techniky není nuda
„Chceme, aby kampaň v mladých lidech podnítila zájem o vědu a techniku a přesvědčila je, že studium technických oborů není žádná nuda. Je důležité získat mládež na tyto obory, jelikož techniků je nedostatek. Chybí nám matematici, inženýři v oblasti energetiky, informačních technologií, ale také konstruktéři,“ uvedl rektor VŠB-TUO Ivo Vondrák. Dodal, že pokud se nepodaří zajistit školám dostatek studentů na technických oborech, tak Česku hrozí, že nebude konkurenceschopné.
Absolventi se uplatní na trhu práce
„Přitom padesát procent českých firem hladoví po technicky vzdělaných zaměstnancích, takže absolventi mají velké možnosti uplatnit se na trhu práce. Jen nástupní plat absolventa naší univerzity se pohybuje mezi 25 až 30 tisíci korunami,“ upozornil rektor s tím, že z průzkumu ale jasně vyplývá, že zájem o technické obory klesá. „Ještě v roce 2001 chtělo techniku a informatiku studovat 25 procent z budoucích vysokoškoláků. O deset let později je to jen 22 procent,“ upozornil rektor.
Dotace z EU
Kampaň Zlepši si techniku, bude ostravskou univerzitu stát 13,6 miliónu korun, má však dotaci z EU „Potrvá od letošního července do května příštího roku. Připravili jsme v rámci ní spoustu akcí pro veřejnost. Například výstavu Svět vědy, která bude v srpnu a v září v Ostravě,“ sdělila vedoucí projektů popularizace vědy a výzkumu Klára Janoušková. Dodala, že pak výstava navštíví celý Moravskoslezský kraj.
Zapojí i vědecké divadlo
K vidění také bude science show, což je takové vědecké alternativní divadlo. „Mladí se při pokusech dozvědí, jak fungují určité technické jevy. První taková show se bude konat v červenci na Festivalu v ulicích, který je součástí doprovodného programu hudebního festivalu Colours of Ostrava,“ upozornila Janoušková.
Více informací se žáci, studenti i jejich rodiče dozvědí na webových stránkách kampaně www.zlepsisitechniku.cz, ale také na facebookovém profilu. Na webu budou podle Janouškové i různé technické triky, které mohou mladí využít ve svém každodenním životě, aby se stali takzvaně „cool“. Logem kampaně, která je vedena v modrožluté barvě, je šroubek zasouvající se do matice. Logo má být dvojsmyslem, chce přitáhnout pozornost mladých.