Hlavní obsah

Vydavatelé učebnic si kvůli ministerstvu nechtějí vymýšlet neexistující spisovatelky

Právo, Petr Kotek

Požadavek Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), aby se do budoucna používala v učebnicích jen „vyvážená čeština“, nadzvedl část vydavatelů ze židlí. Hrozí nám dogmatické posuzování, říkají jedni. Školství má dost jiných problémů, tvrdí druzí. Většina se ale shoduje: V zásadě s tím nemáme problém, v rozumné míře uplatňujeme v učebních textech rovný přístup k mužům i ženám už dávno.

Článek

Tlaku ze strany ministerstva se obáváMilan Hošek, projektový manažer Nakladatelství Didaktis kvůli zkušenosti staré zhruba rok. Recenzentka MŠMT podle něj vytkla učebnici Literatura pro 1. ročník SŠ, jež obsahuje přehled vývoje literatury od jejích prvopočátků do konce 18. století, že v ní není uvedeno početně srovnatelné zastoupení mužů a žen.

„Tato podmínka je prostě nesplnitelná, ledaže bychom si nějaké ženy-spisovatelky tvořící například v antice nebo středověku vymysleli, a je dokladem toho, jak by mohla být současná příručka nesprávně vykládána,“ upozorňuje Hošek. [celá zpráva]

Nehledejme problémy, kde nejsou

„Celé to považujeme za nesmysl a hledání problémů tam, kde nejsou,“ vyjádřila se členka představenstva SPN – pedagogického nakladatelství Marie Novotná.

„Je-li  největším problémem českého školství to, že  je žena v hotelu hostem a ne hostkou, že učitel není učitel, ale bude jen vyučující, docela bafuňářům závidím,“ říká Novotná. Dodává ale: „Víme, že už z normálních etických důvodů je třeba učebnice formulovat tak, aby byly

řekněme genderově vyvážené, aby respektovaly pozici menšin a podobně.“

„Zpráva o vydání příručky Kultura genderově vyváženého vyjadřování v době, kdy není dostatek peněz na platy učitelů, naši žáci vykazují ve všech srovnávacích vědomostních testech horší výsledky než žáci ostatních rozvinutých zemí, úspěch nově zaváděné reformy základního a středního školství je diskutabilní, nejsou dořešeny státní maturity, dosud nevznikla koncepce reformy vysokého školství, není jasné financování vědy ani sportu, nám připadá více než humorná,“ podotýká Alena Pfeiferová, vedoucí redaktorka Nakladatelství Informatorium.

Aktuální příručka není první

Václav Stránský, zástupce šéfredaktorky Nakladatelství Alter, ale upozorňuje, že kritizovaná příručka není první svého druhu. Připomíná, že už v roce 2004 vznikla Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic s podtitulem Jak zjistit, zda učebnice nepodává stereotypní obraz žen a mužů?

„S východisky z této příručky, ovšem nejen z ní, ale také ze sezení na MŠMT týkajících se genderových stereotypů naše nakladatelství pracuje již více jak pět let,“ říká Stránský. „Pokud nám některá v současnosti navrhovaná slova nebo slovní spojení usnadní stylizaci textů, pak je určitě využijeme,“ přidává.

Učebnice mohou aktualizovat on-line

„Z našeho hlediska se jedná o součást standardní metodiky a pokynů pro autory při přípravě učebnic,“ uvádí Jaroslav Hervert, šéfredaktor Nakladatelství Fraus. Hovoří dokonce o trvalé snaze aktivně narušovat genderové stereotypy tzv. tradičních mužských a ženských rolí. „U učebnic pro první stupeň ZŠ je například maminka manažerka cestovní kanceláře a otec pracuje v maminčině firmě jako řidič autobusu,“ přidává konkrétní příklad.

Pavel Brejcha, obchodní ředitel Nakladatelství Fraus, ale upozorňuje na některá technologická omezení, která jsou obvyklá při přípravě učebnic. „Celý cyklus od prvotního konceptu učebnicové řady přes její schvalování a tisk až do chvíle, kdy se konkrétní učebnice dostává k žákům a žákyním, trvá několik let, učebnice tedy nemůže odrážet všechny aktuality a poslední vývoj v některých oblastech, jako je například změna počtu planet sluneční soustavy – viz mezinárodní shoda na vyřazení Pluta.“

Nakladatelství Fraus proto vyvinulo systém digitálních interaktivních učebnic, které svým obsahem vycházejí ze standardních, ale zároveň je lze on-line aktualizovat a rozšiřovat.

Související témata:

Výběr článků

Načítám