Článek
Zlepšit situaci má memorandum o spolupráci v ukončování etnické segregace ve školství, ke kterému se nyní nově připojilo ministerstvo pro místní rozvoj, informovalo MŠMT.
„Jakákoli desegregační snaha v daném území vyžaduje spolupráci obce a její aktivní účast na řešení. MŠMT nyní kontaktuje vybrané lokality a domlouvá s nimi další spolupráci,“ uvedlo ministerstvo na dotaz ČTK. O přetrvávajících problémech resort ví a situaci komunikuje s Evropskou komisí i Radou Evropy.
Přes 130 ZŠ, kde je více než třetina žáků romského původu
Romští žáci tvoří asi tři procenta školáků v ČR, existuje ale téměř 130 základních škol, kde je více než třetina žáků romského původu. Přitom na 46 školách tvoří více než polovinu žáků a na 16 školách více než 90 procent, sdělilo ministerstvo v tiskové zprávě. Podle statistiky resortu bylo v minulém školním roce v ČR asi 4280 základních škol.
Ministerstvo školství připravilo opatření k problému vyčleňování romských žáků
Problém vyčleňování Romů souvisí i s nadměrným zařazováním romských žáků do speciálního vzdělávacího proudu. V minulém školním roce tvořili podle úřadu Romové deset procent žáků ve speciálních školách.
Zároveň tvořili 29 procent žáků, kteří jsou vzděláváni podle rámcového vzdělávacího programu s upravenými výstupy kvůli diagnostikovanému lehkému mentálnímu postižení. Ten klade na žáky nižší požadavky. Žáci tak podle ministerstva čelí nerovnému přístupu ke kvalitnímu vzdělání.
Poradny podle MŠMT často umisťují romské žáky do tříd pro žáky se speciálními potřebami, aby jim zajistily větší podporu. To podle něj nelze začít plošně omezovat bez dalších kroků. Úřad připravil úpravu systému financování škol tak, aby odrážel náročnost poskytování vzdělání ve školách, do kterých chodí vyšší počet žáků ze znevýhodněných rodin. To má přinést novela školského zákona, kterou vláda schválila začátkem října. Pomoci má i další novela školského zákona, která by měla zajistit větší dohled nad praxí školských poradenských zařízení.
Jiný kraj, jiná diagnóza. Poslanci chtějí sjednotit postupy psychologických poraden
Účastníci memoranda podle ministerstva školství koordinují práci s konkrétními školami a jejich zřizovateli. Díky memorandu mohou jednotlivé instituce sdílet data a své zkušenosti a nabídnout je konkrétním obcím při řešení segregačních tendencí nebo při desegregačních projektech, uvedlo ministerstvo na dotaz ČTK. Memorandum na jaře podepsali zástupci ministerstva školství, Národního pedagogického institutu a výzkumné organizace PAQ Research.
Ministerstvo pro místní rozvoj bude prostřednictvím své Agentury pro sociální začleňování pomáhat v následujících třech letech v Ostravě, Brně, Moravském Berouně, České Kamenici, Tachově a v České Třebové v cílené desegregaci školských soustav, uvedlo MŠMT. Zástupci institucí společně vytvářejí pro zřizovatele škol metodiku. Jednotlivé regiony, města a obce ji podpoří vzdělávacími, konzultačními a analytickými aktivitami.
Nadále se bude rozvíjet i web desegregace.cz. Podporu projektu vyjádřila i vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny Lucie Fuková, uvedlo MŠMT.
Stát si vyšlápne na desítky segregačních škol
Podle Evropské komise Česko nedodržuje směrnici o rasové rovnosti, která striktně zakazuje diskriminaci na základě etnického původu v klíčových oblastech života včetně vzdělávání. Brusel zaslal Česku výzvu k řešení nepřiměřeného a systémového umisťování romských žáků do oddělených škol pro děti se zdravotním postižením již před deseti lety.
ČR sice podle komise ukončila režim zvláštních nebo praktických škol, romské děti jsou ale stále nadměrně zastoupeny v oddělených třídách nebo ve speciálních školách pro žáky s postiženími či poruchami vývoje. EK začátkem října Česku zaslala tzv. dodatečnou formální výzvu.