Hlavní obsah

Vraťte do malotřídek všechny žáky, volají ředitelé. Napsali Babišovi

Iniciativa ředitelů malotřídek usilující o návrat všech žáků do těchto škol podnikla další krok. Písemně oslovila premiéra, ministry školství a zdravotnictví a členy sněmovního školského výboru a žádá úplné otevření malotřídních škol. K pondělnímu ránu se pod výzvu podepsalo 610 škol z celkového počtu 771 těchto zařízení. Číslo stále stoupá.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Současná opatření platí do 22. ledna, což podle zástupců malotřídek vytváří dostatečný časový prostor pro úpravu systému PES tak, aby byl funkční i pro malotřídní školy a umožnil dětem prezenční studium za dodržení všech hygienických podmínek.

Návrat žáků do lavic? Napoví pondělní čísla, uvedlo ministerstvo školství

Domácí

„Zdůrazňujeme, že se nejedná o občanskou neposlušnost či snahu o ohýbání pravidel. Současná pravidla jsou pro nás v reálu nefunkční. Chceme tedy žákům alespoň poskytnout kvalitní vzdělání,” uvedl jeden z iniciátorů akce, ředitel Základní a mateřské školy Brantice Adam Šimůnek.

Společně s ředitelem této malotřídky na Bruntálsku dopis adresovaný primárně předsedovi vlády Andreji Babišovi (ANO) zformuloval i ředitel ZŠ a MŠ v Písařově na Šumpersku Jiří Pavlas.

Na úroveň školek

„Obracíme se na vás se žádostí o návrat všech žáků do našich škol a de facto zařazení málotřídních škol na úroveň mateřských a speciálních škol v protiepidemickém systému PES. Pochopitelně za dodržování přísných hygienických opatření (homogenita tříd, roušky, dezinfekce rukou, měření teploty při vcházení do budovy školy),” stojí v dopise.

Ředitelé malotřídek chtějí otevřít. Budou žádat o výjimku

Věda a školy

V lednu proto spustili výzvu #dejmemalotřídkámzelenou, do níž se zapojilo již 610 těchto školských zařízení – v dopise se píše „jen” o 580, číslo skutečně rychle roste. Chtěli požádat o výjimku.

Po zohlednění uvedených vztahů zůstává pouze šest žáků na distanční výuce, kteří nejsou v denním kontaktu s dětmi či zaměstnanci školy.
příklad situace v malotřídní škole

„Z reakcí ředitelů tohoto typu škol víme, že současná vládní opatření jsou pro nás nelogická. Např. škola má 49 žáků a 26 dětí v mateřské škole. Převážně všichni jsme z vesnice, dojíždí pouze dva žáci a jedna učitelka. Prezenčním způsobem se v naší škole vzdělává 23 žáků z 1.– 2. ročníku. Distanční vzdělávání pro 3.– 5. ročník se v našem případě týká 26 žáků. Nezbývá než souhlasit, že online výuka pro 26 žáků ze 49 by mohla jistým způsobem ovlivnit šíření nákazy. Jde však o pouhý teoretický předpoklad, který ve výsledku zkresluje reálnou situaci. Ta je na málotřídce vždy výrazně jiná než na běžné škole,” vysvětlují ředitelé.

Z oněch 26 distančně vzdělávaných žáků má podle nich sedm žáků mladšího sourozence v 1.– 3. ročníku, dalších 11 má sourozence v mateřské škole a pět distančně vzdělávaných dětí má rodiče zaměstnaného ve škole. „Po zohlednění uvedených vztahů zůstává pouze šest žáků na distanční výuce, kteří nejsou v denním kontaktu s dětmi či zaměstnanci školy. Při stávající podobě opatření tedy reálně dokážeme omezit sociální kontakt u šesti žáků, tedy šesti osob

z 91 (děti, žáci a zaměstnanci), což je 6,6 procenta,” popsali s tím, že ve většině malotřídek je situace podobná.

Asociace nechápe, proč mohou fungovat lesní školky, ale lesní kluby nikoli

Věda a školy

Iniciativa tak žádá včasné vyjádření premiéra i ministrů a ideálně i schválení své žádosti. Seznam zapojených škol se průběžně aktualizuje zde.

Z celkového počtu více než 4000 základních škol je v Česku podle Šimůnka 38 procent malotřídních.

Související články

Výběr článků

Načítám