Hlavní obsah

Většina učňovských zkoušek už podle jednotného zadání

Novinky, kil

Od začátku června probíhají na školách závěrečné zkoušky v učebních oborech. Školy se mohly dobrovolně rozhodnout, zda je připraví podle vlastních pravidel, nebo podle jednotného zadání vytvořeného v rámci projektu ministerstva školství Nová závěrečná zkouška 2. Pro jednotné závěrečné zkoušky se rozhodlo 439 škol s učebními obory, což představuje téměř devadesát procent.

Foto: Profimedia.cz

Praktická zkouška je oproti dřívějšku víc zaměřena na konkrétní úkoly.

Článek

Letos je to naposled, co se školy mohly k jednotným zkouškám přidat dobrovolně, v příštích letech už by to mělo být povinné.

Záruka srovnatelné úrovně

„Jednotné závěrečné zkoušky pro žáky učebních oborů se zavádějí, aby byla záruka, že všichni absolventi s výučním listem dosáhli určité stanovené úrovně a ovládají své řemeslo. Díky tomu k nim mohou mít zaměstnavatelé větší důvěru,“ říká náměstek ministra školství Jindřich Fryč. Na tvorbě jednotných zadání se proto podílejí zaměstnavatelé nominovaní Hospodářskou komorou ČR, kteří posuzují, zda zadání odpovídá praxi.

Větší zaměření na praxi

Závěrečné zkoušky se i nadále skládají ze zkoušky praktické, ústní a písemné. „Praktická zkouška je oproti dřívějšku víc zaměřena na konkrétní úkoly, které odpovídají skutečné praxi. Také v písemné zkoušce nejde o zjištění encyklopedických znalostí, ale o logické zvládnutí oboru. Ústní zkouška nově obsahuje i otázky ze světa práce, díky nimž se dá zjistit, jestli je žák připraven pro vstup na trh práce, což je pro jeho uplatnění velmi důležité,“ upřesňuje hlavní manažerka projektu Dana Kočková z Národního ústavu pro vzdělávání.

V některých oborech vzdělání žáci také už v průběhu 2. pololetí 3. ročníku připravují samostatné odborné práce, v nichž navrhují originální řešení zadaného tématu, a to pak obhajují u závěrečných zkoušek.

Související témata:

Výběr článků

Načítám