Hlavní obsah

Většina dětí si přinesla vyznamenání, tisíce viděly pětku

Právo, Jiří Mach

Samé biče, sem tam labuť. Většina dětí zamířila ve čtvrtek domů s lehkým srdcem, protože se průměr jejich známek na vysvědčení vejde do 1,5 a nic horšího než dvojku nemají. Loudaly se ty děti, které si nesly v aktovce certifikát s pětkou. Ale nejde o ojedinělé nešťastníky, po republice jich jsou tisíce z 880 251 žáků v základních školách.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Podle zprávy České školní inspekce (ČŠI) prospělo loni s vyznamenáním 57 procent žáků, předloni jich bylo 59 procent. V roce 2013 to bylo o něco slabší, vyznamenání dostalo 55 procent školáků. Výkyvy jsou statisticky zanedbatelné a ani letos by nadpoloviční většině nemělo vyznamenání utéct.

V první a druhé třídě jsou vyznamenání běžná, na 2. stupni ne.
Vítězslav Skopal, ředitel ZŠ

„Taky ale záleží na tom, jestli jsou ti žáci na prvním, nebo na druhém stupni,“ upozornil ředitel ZŠ Horní Cerekev na Pelhřimovsku Vítězslav Skopal.

„V první a druhé třídě jsou vyznamenání docela běžná, na druhém stupni je to řidší,“ řekl ředitel Právu.

Kouli dostalo 16 tisíc žáků

Z jeho školy si odneslo vyznamenání 91 žáků z celkových 158. Ale na druhém stupni ho dostane jen 17 za 63. Celkově tedy dostane vyznamenání 58 procent dětí, ale na druhém stupni je poměr menší, a to 27 procent.

Statistiky inspekce dále ukazují, že s pětkami a opakováním ročníku se musí smiřovat tisíce žáků. Letos opakovalo ročník 6459 žáků, tedy 0,73 procenta. Před deseti lety jich bylo 7640, což činí 0,83 procenta.

Opakovat ročník lze ovšem na každém stupni jen jednou. Nedostatečných se na konci roku rozdává mnohem víc. Loni například neprospělo bezmála 16 tisíc žáků. A docela často nezůstane jen u jedné „koule“. Z více než dvou předmětů ji dostalo kolem 42 procent z nich.

Slabé výsledky samozřejmě nemusí souviset s chováním, kázeňských prohřešků je více. Snížených známek z chování bylo loni naděleno 9284 žákům, což představuje 6,5 procenta.

Podle Skopala nelze známky přeceňovat: „I když by to tak nemělo být, je to hodně dáno subjektivním posouzením kantora. Každá škola je jiná a každá učitelka je jiná.“

Také proto už některé školy od běžného známkování ustupují a dávají si práci se slovním hodnocením, kdy se žák z vysvědčení dozví, kde se mu daří a kde pokulhává. Známkování však stále převažuje.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám