Článek
Vrcholem několikaletého vývoje je mimo jiné technologie, která je připravena k cestě do vesmíru na palubě mise Evropské kosmické agentury (ESA) Proba-3.
Mise, jejíž start se předpokládá ještě letos, bude studovat sluneční korónu – dokumentovat a analyzovat okraj Slunce z mnohem bližší vzdálenosti než kdykoli předtím. Jako součást satelitu v rámci mise poletí do vesmíru tříosý tzv. MEMS gyroskop od společnosti Honeywell.

Bez satelitů se současný svět už nedokáže obejít.
Jak Novinkám sdělil Tomáš Neužil, který vede tým odborníků pro letecké a vesmírné technologie, tak poletí poprvé v historii v přesné formaci dva satelity.
Spolupráce vývojářů s vysokoškoláky dosáhne až ke hvězdám

„Ty od sebe budou ve vzdálenosti pouhých 150 metrů, budou spolu komunikovat a jejich souhra musí být přesná na milimetry. První satelit zastíní Slunce a druhý tak bude moci studovat sluneční korónu, nejkrajnější část sluneční atmosféry,“ vysvětlil inženýr.
Jak doplnil, souhru zaručí v Brně vyvinutý a vyrobený tříosý gyroskop - umožní určit natočení satelitu a zajištění jeho polohy vždy tak, aby mohlo být pozorování plynulé.
„Technologie je založená na mikroelektromechanických systémech (MEMS), která zajistí bezpečnost a funkčnost satelitu ve složitých situacích v náročném vesmírném prostředí,“ doplnil Neužil.

Inženýři testují vesmírné technologie ve speciálních, od okolního světa oddělených čistých laboratořích.
„Určování polohy a stabilizace satelitů je dlouhodobá specializace výzkumného a vývojového centra Honeywell v Brně. Vyvíjíme zde řadu dalších zařízení, která umožňují optickou komunikaci mezi satelity, řízení polohy agilních satelitů nebo efektivní radiofrekvenční komunikaci,“ objasnil Neužil.
Moderní stroje vyvíjené pro městskou leteckou dopravu vznikají i v Brně

Stále rostoucí počet satelitů na oběžné dráze také podle něj zvyšuje potřebu co nejspolehlivěji sledovat jejich polohu a okamžitě reagovat na překážky.
„Lehká a cenově efektivní technologie založená na MEMS může poskytovat přesná data o poloze, díky nimž se satelit může sám přemístit,“ poznamenal.
Satelity velikosti pračky
Laická představa o obřích talířích, které se jako satelity pohybují na oběžné dráze, zjevně podle brněnských expertů už také přestává platit. I do kosmu dorazila miniaturizace, takže jak Neužil uvedl, jsou v současnosti vyráběné satelity s životností zhruba tří až pět let o velikosti pračky a hmotnosti do 500 kilogramů. Vše větší je totiž mnohem dražší i při přepravě na orbitu.

Tomáš Neužil u zařízení, které testuje před vypuštěním na oběžnou dráhu komponenty pro satelity.
Produkty a řešení od Honeywell Aerospace se nachází prakticky v každém stroji v komerčním i obranném letectví i v kosmické oblasti.
Obchodní jednotka Aerospace vyrábí letecké motory, elektroniku kokpitů a kabin, systémy bezdrátového připojení, mechanické komponenty a mnoho dalších řešení. Její hardwarová a softwarová řešení umožňují vyrábět letadla s nižší spotřebou paliva, využívat přímější a přesnější lety i bezpečnější nebe a letiště.
Vzhledem k oblastem výzkumu a vývoje mj. i pro evropské vojenství si společnost výzkum a výrobu na Černovických terasách v Brně pochopitelně přísně střeží.
ESA dala zelenou nové vesmírné misi. Češi se podílejí na stavbě sondy
