Článek
„Je to alibismus, který má dělat dojem, že se na podobě vzdělávacích programů může podílet úplně každý, odborník i rodič. Pokud má nahradit kampaň, aby veřejnost změny lépe přijala, není to úplně efektivní způsob. Web je pro laiky nesrozumitelný a složitý, dotazník zjišťuje v podstatě jen míru souhlasu či nesouhlasu s uvedenými výroky,“ sdělila Novinkám a Právu stínová ministryně školství Jana Berkovcová (ANO).
A za pravdu jí dává i Lucie Slejšková z organizace pro informace ve vzdělávání EDUin. Uznává, že si rozsáhlá změna zaslouží širokou veřejnou debatu, její realizaci ale považuje za nedostatečnou.
„Jsou na to jen dva měsíce, forma je dotazník, pokrývá to od rodičů až po učitele úplně všechny, takže co se tam asi tak může sejít za názory a co s nimi pak bude ministerstvo dělat? Když jim polovina lidí řekne, že něco nechce, a druhá, že chce, nevím, jak na to budou reagovat. Opravdu to vypadá, že to mají jako zástěrku,“ řekla Novinkám a Právu.
Konec encyklopedickým znalostem? Bek zahájil debatu o učivu
Dotazníky určené pro rodiče, učitele a odborníky jsou na stránkách Národního pedagogického institutu. Kromě toho se budou od půli dubna do konce května konat kulaté stoly k jednotlivým vzdělávacím oblastem. Sledovat je bude možné online.
Ale podle Slejškové to nestačí. „Jeden stůl k jedné oblasti je strašně málo. Pokud to chtěli s učiteli opravdu poctivě probrat, mělo se už dávno vysvětlovat, co se chystá, proč, jak to bude vypadat, jaké praktické změny to znamená. Pak jim to ukázat, dát jim čas, objet republiku, nějak to vyhodnotit a zase jim říct, co se zjistilo, a zase to nějak probrat. Takhle jen něco zjistí, nějak to zapracují a už k tomu nebude moct nikdo nic říct,“ kritizovala.
Nové programy mají posilovat dovednosti a schopnosti dětí a ulevit jim od memorování. Povinně by se podle nich mělo ve školách učit od roku 2027/28.
Školy posílí psychickou odolnost žáků
Raději ještě oddálit?
Podle Slejškové si ministerstvo náklonnost učitelů ke změnám výuky nezíská. „Upřímně, sebelepší rámcový plán, byť bychom se nad ním hádali větu po větě, nezpůsobí lepší výuku ve školách,“ uvedla.
Zdůraznila, že není ani tak zapotřebí cizelovat jednotlivé body jako se spíš právě snažit získat pro změny důvěru učitelů a představit jim, jakou podporu pro zavedení úprav dostanou.
„Odročila bych schválení dokumentu. Nic nám neuteče, když už jsme se dostali do takového skluzu,“ dodala.
Do Brna k přijímačkám míří ještě více přespolních než do Prahy
Oddalování změn učiva mrzí exministra školství Roberta Plagu, který revizi zahájil. „Skutečně je tam dvouleté zpoždění původního harmonogramu. Ale budu smířlivý, protože pokud to bude uděláno pořádně a nebudou pořád zpochybňovány základní teze a povede to ke vzniku revidovaného obsahu vzdělávání, tak za to budu rád,“ řekl Novinkám a Právu.
Veřejnou debatu vítá a doufá, že i díky ní široká veřejnost včetně kantorů na moderní postupy ve školách přistoupí.