Článek
Počítačovou hru na toto téma vytvořili odborníci z Fakulty informatiky Masarykovy univerzity v Brně. Do experimentu se zapojilo třicet lidí a většina ve snaze zachránit životy nevinných lidí šla v počítačové hře cestou násilí.
Pokud ale předem, tedy před vstupem do hry a sehráním role vyšetřovatele, vyplnili formulář, zda použijí mučení, byli někteří mnohem zdrženlivější.
Očekávaný výsledek
„Prvotní výsledky testu ukazují, že ve virtuální realitě, tedy v počítačové hře, se uživatelé cítí víc ponoření do daného scénáře a jsou náchylnější k mučení,“ sdělil Právu Fotios Liarokapis, který na fakultě informatiky vede Human Computer Interaction Laboratory (HCI).
Podobný výsledek vědci očekávali. Virtuální realita má totiž podle nich velký potenciál napodobit scénáře, které se jen těžce uměle vytvářejí ve skutečném životě.
Odborníci budou v testech s využitím nové hry pokračovat a zkoumat, jak by si účastníci experimentu poradili, pokud by byli postaveni před morální dilema zabránit brutálním násilím ještě většímu násilí.
Vývoj počítačové hry trval půl roku a její tvůrci si v ní vyhráli s nejmenšími detaily. Účastník experimentu si nejprve nasadí sluchátka a speciální brýle. Při sledování obrazovky se pak přenese do výslechové místnosti, kde u stolu sedí zadržený terorista v oranžovém vězeňském oblečení.
Kleště, skalpel i waterboarding
Odpovídá s pohrdáním. Na stole před ním jsou připraveny pomůcky k mučení: injekce, skalpel, kleště nebo láhev s vodou pro waterboarding, tedy simulaci topení. V místnosti je slyšet tikání hodin připomínající, že čas exploze se blíží.
Účastník hry si velmi jednoduchou formou vybírá, jak bude postupovat dál. Proklikává se dějem. Pak jej čeká ještě těžší rozhodnutí, a to výslech teroristovy partnerky. Ta pláče a s celou věcí nemusí mít nic společného. Přesto by mohla vědět cenné informace.
Hra není jen testem morálky každého účastníka experimentu ve vztahu k možné záchraně stovek lidí, ale zároveň si i každý z hráčů musí odpovědět na otázku, zda uposlechnout, nebo neuposlechnout doporučení nadřízeného.