Článek
„Koncept festivalu je založen na tom, že si na něm můžete vše vyzkoušet. Je to přehlídka technologií, inovací, vynálezů i řemeslníků a kombinuje tradiční postupy a technologie s těmi moderními,“ vysvětluje organizátor mladoboleslavského Maker Faire Vojtěch Kolařík.
U tradičních řemeslníků a designerů se tak mohli zájemci naučit pracovat s kůží, vyrobit si vlastní mýdlo, vyřezávat dřevěné předměty nebo pájet kovy. Koho lákaly technologické exponáty, mohl se naučit programovat roboty, ovládat dron, vytisknout si svůj návrh na 3D tiskárně nebo si vyrobit vlastní raketu.
„Odezva prvního ročníku v Mladé Boleslavi překonala naše očekávání. Letos navážeme a představíme ještě o něco více místních makerů,“ dodává koordinátor festivalu Daniel Jirotka, podle kterého je cílem právě vybudování lokální komunity vynálezců a kutilů.
„My jsme na letošním Maker Faire představili aplikaci ke skládání Rubikovy kostky pomocí robota. Ukazujeme, jak robot pomocí černobílé kamery dokáže složit barevnou Rubikovu kostku. Používáme lidský algoritmus, takže je to trochu delší, ale je vidět, jak robot postupně skládá kostku zespodu nahoru. Zabere mu to zhruba 120 tahů,“ vysvětluje Martin Nečas, který robota spoluprogramoval.
Mladší návštěvníky nadchl především zábavní park, jehož hlavní atrakcí se stal železný „Manster Wheel.“ Instalace inspirovaná kolotočem pro křečky fungovala po celý víkend velmi efektivně i pro lidi. „Je to naše mobilní klinika, která lečí dnes ještě nepříliš známou dětskou nemoc křečkitídu. Takže vyšetřujeme zdejší dětskou populaci a rovnou ordinujem léčbu. Tedy pár terapeutických koleček právě v Manster Wheelu,“ vysvětlil s humorem jeho vynálezce Vojtěch Štulc.
Kromě jednotlivých vynálezů nabídl program také několik představení a workshopů. Zhlédnout mohli návštěvníci například vědeckou show plnou pokusů s kapalným dusíkem. Zájemci se také naučili, jak si v počítači nadesignovat slaměný dům, a část z něj si rovnou zkusili i postavit. Interaktivní byla také instalace z desítek zrcadel, kterými mohli návštěvníci prostřednictvím mobilní aplikace pohybovat.
Část programu se konala uvnitř kulturního centra Pluhárna, které vzniklo v netradičních prostorách bývalé tovární haly za Střední průmyslovou školou v Mladé Boleslavi. V té dohlíželi organizátoři na nošení roušek a po celém areálu byla také rozmístěna dezinfekce.
Období koronaviru tak festival příliš nenarušilo, změnit plány ale museli organizátoři v jiných městech. „Maker Fair se koná u nás v České republice také v Plzni, v Brně a v Praze. Letos se uskuteční ještě plzeňský Maker Faire, ten bude v polovině října, pražský a brněnský se ale přesouvá na příští rok,“ vysvětluje Kovařík.
Aby ale nadšenci do vynálezů a kutilství nepřišli o zážitek z největšího Maker Faire festivalu v Praze, zajistili pro ně organizátoři už v květnu program alespoň online. Ten nabídl dva více než tříhodinové bloky, které kombinovaly živé streamy z dílen, předtočená videa makerů, a dokonce i několik živých přenosů z otevřené dílny PrusaLab i z raketové základny v Bratronicích.
Festival má svůj původ ve Spojených státech amerických, kde jej založila redakce časopisu Make v roce 2016. Největší setkání se tak pořádají v San Francisku a v New Yorku, festival má ale tradici i v Evropě, například ve Vídni či Berlíně.