Článek
Lesní pedagogika vypadá v Mongolsku v praxi trochu jinak než v České republice.
Děti se samozřejmě učí poznávat dřeviny, chápat, jak moc jsou důležité pro udržení vody v půdě, přičemž je vše doplněno hrami.

Význam lesa se snaží odborníci z Mendelovy univerzity vysvětlit v Mongolsku především formou her o přírodě. Často se do nich zapojují nejen děti, ale i dospělí.
Některé aktivity jsou ale velmi netradiční – třeba práce se stádem v krajině.
Práce se stádem jako hra
„Zkusili jsme hnát jedno ze všudypřítomných stád zodpovědně krajinou. Musí se postupovat tak, aby zvířata nadměrně nepoškozovala novou výsadbu a prostor nezdevastovala,“ řekla Právu lesní pedagožka Petra Packová.
Odborníci z Mendelovy univerzity se snaží v Mongolsku zastavit písečnou dunu

Mongolsko tvoří ze značné části pastviny s koňmi, krávami, ovcemi a kozami, kteří jsou schopni spást veškerou zeleň. Do takto zničeného prostoru se pak bez větších potíží zakusuje vítr a písek z pouští. A zeleně v krajině ubývá.

Brněnští odborníci vysvětlují v Mongolsku význam lesa.
Do poznávání lesa, nové výsadby a sbírání odpadků jsou zapojovány nejen děti a mongolští studenti, ale i běžní lidé, často kolemjdoucí. Odborníci z Mendelovy univerzity sází především na osvědčenou „školu hrou“ Jana Amose Komenského.
„Dokonce se nám stávalo, že dospělí se do her ponořili ještě více než děti a vyžadovali jejich opakování. To nás jen utvrdilo v tom, že tato cesta je správná,“ popsal jeden z koordinátorů projektu Václav Pecina.
Brněnští výzkumníci pomáhají s lesnictvím v Gruzii
Ochrana mongolské krajiny
Univerzita se lesní pedagogice věnuje v Mongolsku už dva roky. Snahou odborníků je, aby tamní lidé pochopili, že svým zvířatům nemohou dovolit spást všechno a že zeleň v krajině musí udržovat, čímž se jim podaří zachovat v ní i životadárnou vodu.
Přímo v terénu jim odborníci ukazují, že po zničení půdy nadměrnou pastvou nastává eroze půdy, nedostatek vláhy a změna celého prostoru na poušť. S projektem pomáhají čtyři mongolské univerzity.

Lesní pedagožka Petra Packová při práci s dětmi v Mongolsku (nahoře druhá zleva)

Význam lesa se snaží odborníci z Mendelovy univerzity vysvětlit v Mongolsku především formou her o přírodě.
Brněnská Mendelova univerzita se může pochlubit bohatým vědeckým programem v Mongolsku. Vyznačili tam turistické stezky, takže výletníci tam narazí na naprosto stejné značení jako v Česku.
Na několika místech se podařilo zastavit rozšiřování pouští, zvýšila se ochrana lesů a vzácných dřevin, v některých regionech se zcela změnil styl pastevectví a zemědělského hospodaření ve prospěch přírody.
V Mongolsku bude už letos české turistické značení
