Vědci objevili u planetky neobvyklý měsíc. Je rozdělený na dvě části

Berlín

Neobvyklý vesmírný systém popsal tým výzkumníků z Německa, který analyzoval snímky americké sondy Lucy. Ta již loni odeslala na Zemi obrázky maličké planetky zvané Dinkinesh, okolo které obíhá zvláštní přirozená družice rozdělená na dvě části, které pohromadě drží slabá gravitace. Podobnou oběžnici, tedy binární asteroid obíhající kolem větší planetky, jsme dosud nepozorovali, uvedla agentura DPA.

Foto: NASA/Goddard/SwRI/Johns Hopkins APL/NOIRLab

1. listopadu 2023 proletěla sonda Lucy kolem asteroidu Dinkinesh. Na prvním snímku se za planetkou objevil přirozený satelit, tj. její měsíc. Další snímek (v rámečku) pořízený během odletu překvapivě prokázal, že onen „měsíček“ pojmenovaný Selam je dvojité těleso.

„Gravitační síla je velmi slabá, ale stačí na to, aby obě části držela u sebe,“ vysvětlil planetolog a spoluautor studie Stefano Mottola z Německého centra pro letectví a kosmonautiku (DLR).

Odborníci podivuhodný systém objevili už loni v listopadu na snímcích, které Lucy pořídila na cestě k planetkám u Jupiteru. Po analýze dostupných dat své poznatky zveřejnili letos 29. května v odborném časopise Nature.

Zatím není jasné, jak dvojitý měsíc vznikl. Dvě téměř spojené přirozené družice, pojmenované Selam, měří v průměru 210 a 230 metrů.

Sonda Lucy míří k Jupiteru a jeho planetkám. Po startu se objevil malý problém

Planetka Dinkinesh, kolem které takřka „slepená“ dvojice oběhne za zhruba 53 hodin, má v průměru 720 metrů. „Dvojměsíc“ kolem ní podle agentury Reuters rotuje ve vzdálenosti cca 3,1 km.

Vnitřní pevnost a složitá historie

Jak popisuje internetový časopis Kosmonautix, snímky planetky Dinkinesh, které v listopadu 2023 pořídila americká kosmická sonda Lucy, ukazují i brázdu, kam se náhle posunul velký kus (asi čtvrtina) asteroidu; dále na nich můžeme vidět povrchový hřeben a samostatnou kontaktní dvojplanetku, která kolem hlavní planetky krouží a nyní je známa jako Selam.

Podle vědců tato komplikovaná struktura systému ukazuje, že Dinkinesh a Selam mají značnou vnitřní pevnost a složitou dynamickou historii.

„Chceme porozumět pevnosti malých těles v naší soustavě, protože je to kriticky důležité pro pochopení, jak se tu objevily planety jako Země,“ poznamenal k tomu podle webu amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) hlavní řešitel mise Lucy Hal Levison.

Sonda Lucy poslala snímky malého asteroidu, který má svůj vlastní měsíc

Sonda Lucy snímky planetky pořídila při průletu ze vzdálenosti asi 430 kilometrů, když se nacházela zhruba 470 milionů km od Země v tzv. hlavním pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem.

Dinkinesh dostal své jméno stejně jako sonda Lucy podle slavného kosterního nálezu samice australopitéka v Etiopii v roce 1974. V amharštině je tento nález známý právě pod jménem Dinkinesh, které znamená „jsi překrásná“. Jméno měsíců, Selam, ve stejném jazyce označuje mír.

Dinkinesh a jeho malý měsíček Selam představují první dvě z celkem 11 planetek, které má sonda Lucy navštívit během své 12leté mise.

Vzorky z asteroidu Bennu možná byly součástí dávného světa pokrytého oceánem