Článek
Větší zastoupení mají ženy také mezi firmami, které obchodují s farmaceutickými či kosmetickými přípravky, fotopotřebami a textilem. Muži dominují u technicky laděných společností.
Z 468 odvětví převažují ženy jen u sedmi
„Do analýzy byla zahrnuta všechna odvětví, pro která je známo celkem alespoň sto osob ve statutárních orgánech a dozorčích radách příslušných firem. Z celkového počtu 468 odvětví, která tuto podmínku splňují, pouze u sedmi převažují v orgánech ženy,” uvedl analytik Bisnode Milan Petrák.
K oborům, kde ve statutárních orgánech převládají ženy, patří předškolní vzdělávání (75 procent žen), denní péče o děti (70 procent), kadeřnické a kosmetické služby (57 procent), vzdělávání v jazykových školách (57 procent), všeobecná ambulantní zdravotní péče (57 procent), zubní péče (53 procent) a činnosti související se zdravotní péčí (53 procent).
Naopak nejmenší zastoupení žen, které nepřesahuje osm procent, je ve statutárních orgánech firem, které podnikají v poskytování přístupu k internetu, v akvakultuře a ve výrobě čerpadel.
„Nečekaně může působit vysoký podíl mužů ve sladkovodní akvakultuře (osm procent žen), zatímco příbuzné odvětví chov zvířat pro zájmový chov patří naopak mezi ty s vysokým podílem žen (42 procent),” pokračoval Petrák.
Nečekaný nepoměr
Nesoulad vládne i mezi příbuznými odvětvími činnosti sportovních klubů (deset procent žen) a činnosti fitcenter (35 procent žen). Vysoký podíl žen je také v pohřebnictví (38 procent).
Na druhou stranu nijak neočekávaná není převaha mužů v oborech výroba piva (15 procent žen) a lov a odchyt divokých zvířat (11 procent).
Při porovnání obchodních subjektů mají ženy vysoký podíl v maloobchodu s farmaceutickými přípravky (49 procent), fotografickými potřebami (41 procent), kosmetickými výrobky (40 procent) a textilem (39 procent). Muži ovládají maloobchod s telekomunikačním zařízením (12 procent žen), s počítači a softwarem (13 procent žen) a velkoobchod s elektrospotřebiči a elektronikou (13 procent žen).
Vyšší podíl žen lze sledovat u většiny odvětví souvisejících s trávením volného času, jako jsou činnosti cestovních kanceláří (42 procent) a činnosti cestovních agentur (41 procent).