Článek
V režimu pokusného ověřování se mohou děti na druhém stupni vzdělávat doma od září 2007. Až do loňska však do něj bylo zapojeno jen šest škol. Pro ověření potřeby a dostupnosti považuje Valachová za směrodatné až rozšíření na 19 škol, které začalo loni v září. Proto chce, aby se v ověřování pokračovalo.
Ověřování nutnosti
„Minimálně by to mělo trvat od roku 2015 plus dobu, kdy vzdělávání na druhém stupni trvá,” řekla. Vzhledem k tomu, že na 2. stupni se vzdělávají děti od 6. do 9. třídy, vyplývá z toho pokračování alespoň do června 2019.
Způsob vzdělávání na 2. stupni je výrazně odlišný od 1. stupně. Rizika převažují.
Valachová nepředpokládá nová zjištění z pohledu obsahu, ale chce tím ověřit nutnost požadované plošnosti zavedení. Bylo by totiž podle ní možné uvažovat také o tom, že by v každém kraji bylo určeno jen několik škol, které by tuto formu vzdělávání poskytovaly.
Koaliční partneři chtějí rozšíření domácího vzdělávání
Zatímco domácí vzdělávání na 1. stupni považuje za přijatelné, na 2. stupni s jeho plošným povolením kvůli řadě odborných předmětů nesouhlasí.
„Způsob vzdělávání na 2. stupni je výrazně odlišný od 1. stupně. Domnívám se, že rizika výrazně převažují nad přínosy,” poznamenala.
Byla bych velmi nerada, pokud bych byla vlastními koaličními poslanci přehlasována.
Návrh na rozšíření domácího vzdělávání na 2. stupeň přitom už podpořily poslanecké kluby KDU-ČSL a ANO, tedy koaličních partnerů sociálních demokratů. Koalice bude o konečném stanovisku ještě jednat.
„Byla bych velmi nerada, pokud bych byla vlastními koaličními poslanci jako ministryně přehlasována. Asi se některé takové případy dějí, ale jinak samozřejmě koaličně platí pravidlo, že koaliční kluby respektují stanovisko ministra,” řekla Valachová.
Údajně problematické komunitní školy
Pokud by vedle zákonných zástupců a osob blízkých mohli takové děti vzdělávat externí vzdělavatelé, mohl by podle ní vzniknout paralelní systém vzdělávání. Už na 1. stupni nyní fungují takzvané komunitní školy, kde jsou děti oficiálně vedeny v domácím vzdělávání, ale vzdělávají se ve skupině jedním nebo více nepříbuznými lidmi.
Přesný počet těchto škol ministerstvo nemá, Valachová věří, že jde o výjimky. Považuje to totiž za problematické, protože komunitní školy nemusejí plnit podmínky jako školy v rejstříku. Mimo jiné požadavky na kvalifikaci pedagogických pracovníků.