Článek
Stroj odstartoval z kosmodromu America u základny White Sands ve státě Nové Mexiko. Podle webu Interesting Engineering pak i úspěšně přistál.
Zkouška umožnila britským a americkým technikům posoudit výkon experimentálního solárně-elektrického dronu v atmosféře Země.
Bezpilotní letoun má rozpětí křídel jako dopravní letadlo. Název PHASA-35 je zkratka pro Persistent High Altitude Solar Aircraft a odkazuje zároveň na jeho 35metrové rozpětí křídel. Váží jen 150 kilogramů, a to včetně 15kg užitečného zařízení.
Čínský balon byl plný špionážní techniky Made in USA, zjistily americké úřady
Zpravodajská stanice BBC informovala, že dron je navržen tak, aby „překlenul propast“ mezi konvenčními letadly a drahými vesmírnými družicemi a poskytl platformu pro vojenský a civilní dohled a komunikaci.
Jak PHASA-35 funguje? Během denního světla solární panely pohánějí elektromotory a současně napájejí systém baterií, díky čemuž může létat celou noc.
Letadlo jako takové vyvinula společnost Prismatic Limited, která sídlí v Altonu v britském hrabství Hampshire. Jde o dceřinou firmu společnosti BAE Systems, mezinárodní společnosti se sídlem v Londýně.
PHASA-35 patří k tzv. systémům HAPS (High Altitude Pseudo-Satellites), přičemž dané platformy obecně představují stroje schopné plachtit či létat ve velkých výškách podobně jako konvenční letadla, ale jejichž operační režim více připomíná družice. |
„Jsem přesvědčen, že lidé musejí být ohromeni, že malá společnost, jako je tato v Altonu, může přijít s takovou úrovní technologie,“ nechal se slyšet generální ředitel Prismatic Dave Corfield.
Společnosti Prismatic o 60 zaměstnancích trvalo pouhé dva roky, než navrhla a postavila tento speciální dron před jeho prvním letem v roce 2020, který se uskutečnil v Austrálii.
Firmu v roce 2019 koupila společnost BAE Systems a na realizaci její vize spolupracovala mimo jiné s Met Office, Piran Composites a vývojářem baterií Amprius.
Mikrořasy zavítaly do stratosféry. Vědci zkoumají, jak je ovlivnila radiace a záření
„Nynější první stratosférický let PHASA-35 ukazuje, že toto plavidlo je na dobré cestě stát se systémem pro dlouhou výdrž, vysokou nadmořskou výšku a komunikační aplikace,“ doplnil Corfeild.
Dron je navržen pro provoz nad jiným letovým provozem. Má potenciál sloužit různým účelům, včetně dlouhodobých zpravodajských, sledovacích, průzkumných a bezpečnostních operací, shrnuje BAE Systems.
Tato technologie může být použita pro přenos komunikačních sítí jako 4G a 5G. Může být též využita jako reakce na katastrofy a kontrola hranic namísto konvenčních leteckých a satelitních systémů.
Vzhledem k parametrům zařízení a s ohledem na to, že finálním cílem je zpřístupnit PHASA-35 celosvětově na obranných a komerčních trzích, objevily se v současnosti úvahy o aktuálním využití dronu.
Stále jen testovací verze
Ve výšce 20 kilometrů má dron být takřka nedetekovatelný pro radary a rovněž ho nemají ohrozit ani žádné systémy protivzdušné obrany. „Je tak třeba poznamenat, že PHASA-35 by potenciálně mohla hrát rozhodující roli ve válce na Ukrajině,“ píše na Twitteru (odkaz níže) např. Ukraine News.
The USA successfully tested a drone that spies from the stratosphere
— Ukraine News 🇺🇦 (@Ukrainene) July 23, 2023
At an altitude of 20 km, the drone cannot be seen by radars, it is invulnerable to air defense systems. It is noted that PHASA-35 could potentially play a decisive role in the war in Ukraine. pic.twitter.com/HNM0KX7G3U
Nicméně třeba zmíněné servery BBC či Interesting Engineering tuto možnost ve svých červencových článcích nezmiňují. Ostatně zatím jde pořád jen o experimentální prototyp.
Po úderu dronů u vojenského letiště na Krymu vybuchl muniční sklad
Sama výrobní společnost říká, že jejím dalším krokem je postavit další letadla a pokračovat v letových zkouškách s cílem překonat výškové rekordy, aby bylo možné PHASA-35 zpřístupnit na obranných a komerčních trzích v mezinárodním měřítku.
Aktuální zkušební verze je první, která „potvrzuje výkon systému, podporuje vývojové aktivity a ověřuje testovací body“.