Článek
Druhou příčku obsadila učitelka matematiky ze základní školy na Janáčkově náměstí v Krnově Markéta Mylková. Třetí je Tereza Vítková, která v pražské ZŠ Trojská vzdělává školáky na prvním stupni. Porotci letos vítěze soutěže vybírali z 11 finalistů.
Organizátoři soutěže se inspirovali mezinárodní cenou Global Teacher Prize, v roce 2017 si EDUin poprvé vyzkoušel uspořádat v Česku národní variantu této ankety.
Cílem ocenění je podle zástupců organizace podpořit kvalitní pedagogy, zvýšit prestiž učitelského povolání a na základě příběhu výherců a dalších inspirativních učitelů ukazovat veřejnosti možnou cestu k proměnám českého vzdělávání.
Senát potvrdil 130 procent průměrné mzdy na platy učitelů

U vítěze letošního ročníku soutěže Göttlichera porotci ocenili, že dokáže pro dějepis a společenské vědy své žáky nadchnout. Učivo umí školákům přizpůsobit a do výuky přináší témata, která je oslovují a jsou současná.
Zároveň ukazuje žákům smysl učení – proč by se měli dané věci učit, co jim tyto znalosti a dovednosti mohou přinést do života, uvedl předseda čtrnáctičlenné poroty Lumír Al-Dabagh.
🏆Vítězem letošního ročníku Global Teacher Prize Czech Republic je Roman Göttlicher
— EDUin (@Eduinops) June 1, 2023
Porota ocenila i Markétu Mylkovou a Terezu Vítkovou.
Gratulujeme vítězům i všem skvělým finalistům!👏#GTPCZ2023 #naucitelichzalezi pic.twitter.com/olwpBgyJIV
Göttlicher ve svých hodinách, v nichž podle porotců dokáže oslovit i ty, kterým historie a společenskovědní nauky nejsou blízké, využívá s pomocí moderních technologií postupy tzv. činnostní výuky.
Působí mimo jiné jako koordinátor projektu Dějepis+, jehož cílem je proměna výuky dějepisu. Vedle výuky středoškoláků působí rovněž jako výchovný poradce a dále se vzdělává v psychoterapii a poradenství.
Umělá inteligence vzdělávání promění, učitele však nenahradí

„Myslím si, že škola je místem, kde se učí jak žáci, tak učitelé. A učitelé by se měli stále vzdělávat, hledat zpětnou vazbu, růst. Věřím, že pro práci učitele je důležitá obeznámenost s kvalitní odbornou literaturou. A že naprosto zásadní je vybudování vztahu založeného na vzájemné důvěře a respektu,“ řekl oceněný pedagog.
Porotci finalisty navštívili v místech jejich působiště
Soutěže Global Teacher Prize se mohou zúčastnit všichni pedagogové působící na základních a středních škol v Česku. Učitele, kteří se do soutěže přihlásí, hodnotí nezávislá odborná porota na základě předem daných kritérií.

Vlevo ministr školství Mikuláš Bek, který předává ceny finalistům soutěže
Patří mezi ně podpora žáků, inovativní výuka a podpora ostatních učitelů. Porotci finalisty navštíví v místech jejich působiště a hodnotí mj. jejich práci v praxi a přístup k žákům a k výuce.
Pro nejlepší pedagogy v Česku existují i jiná ocenění. Mezi nejznámější patří anketa o nejoblíbenějšího učitele Zlatý Ámos. Letos třicátý ročník soutěže vyhrála češtinářka Daniela Krátká z České lesnické akademie Trutnov.
Jubilejním 30. Zlatým Ámosem je lesnická učitelka Daniela Krátká

Vítězka Zlatého Ámose: Ráda bych, aby lidé věděli, že naše práce nekončí odpoledne
